Arabia Saudyjska walczy o poprawę wizerunku, zapraszając do siebie influencerów

dodano: 
16.09.2019
komentarzy: 
0

Arabia Saudyjska zaprasza influencerów podróżniczych, by podreperować swoją reputację. Opłaca im wycieczki, przewozi z miejsca do miejsca i pozwala poruszać się jedynie w obrębie wcześniej ustalonych przestrzeni – informuje insider.com, powołując się na rozmowy z twórcami, którzy przyjęli zaproszenia od podmiotów powiązanych z saudyjskim rządem.

Uczestniczenie w wizytach studyjnych, organizowanych przez rządowe organizacje, nie jest czymś wyjątkowym w turystyce i promocji krajów. Współpraca z rządem Arabii Saudyjskiej sprowadza jednak na influencerów krytykę – dzieje się tak ze względu na medialne doniesienia o łamaniu praw człowieka i aktów brutalności, do jakich ma dochodzić w tamtych rejonach. W ostatnich miesiącach media informowały m.in. o zabójstwie współpracownika Washington Post, Jamala Khashoggiego.

Influencerzy zapraszani byli m.in. w ramach programu wymiany kulturowej Gateway KSA, który fundowany jest ze środków spółek zarządzanych przez rząd Arabii Saudyjskiej (m.in. Saudi Telecom i linie lotnicze Saudia) – czytamy. Współzarządza nim książę Turki Al Faisal, kuzyn księcia Mohammeda, którego media wiążą z zabójstwem Khashoggiego. Twórcy zwiedzili najważniejsze kulturowo i turystycznie miejsca w Arabii Saudyjskiej.

W ramach Gateway KSA zapraszano też studentów „prestiżowych uniwersytetów”, którzy zajmowali się studiowaniem kwestii związanych ze Środkowym Wschodem. Insider.com zwraca uwagę, że jedna z wycieczek odbyła się we wrześniu 2018 roku – w tym samym czasie, gdy świat dowiedział się o zabójstwie Khashoggiego.

Własne wydarzenie zorganizowała ponadto m.in. państwowa organizacja sportowa, która zaprosiła influencerów na wyścig Formuły E w grudniu 2018 roku – czytamy. Poprzedzały go organizowane wycieczki po okolicy. W ramach 14-dniowej wizy Sharek twórcy mogli poruszać się wyłącznie w ramach określonego terenu, na którym rozgrywały się zawody.

Wśród twórców, którzy przyjęli zaproszenia, znalazła się też Polka Anna Skura, autorka bloga What Anna Wears – polskie media, m.in. PRoto.pl, pisały o tym w grudniu 2018 roku. Wtedy Skura wzięła udział w wyścigu Formuły E. Początkowo twierdziła, że zaprosił ją saudyjski książę, potem się z tego wycofała.

Insider.com rozmawiał łącznie z kilkudziesięcioma twórcami, którzy nawiązali współpracę z Arabią Saudyjską. Niektórzy przyznawali, że ich internetowe poszukiwania nie były cenzurowane i mogli na przykład znaleźć informacje na temat zabójstwa Khashoggiego – czytamy.

Nie wszyscy jednak przyjęli zaproszenia, tłumacząc się albo niedostępnością w danym terminie, albo niechęcią do naruszania własnych zasad.

Arabia Saudyjska obecnie dąży do zwiększenia liczby wizyt turystów w ramach planów uniezależnienia kraju od sytuacji na rynku ropy naftowej – zwraca uwagę insider.com. We wrześniu 2019 roku planuje rozpocząć wydawanie nowego rodzaju wiz turystycznych. (mp)

Zdjęcie główne: książę Mohammad Bin Salman, domena publiczna, via Wikimedia Commons

Źródło:

insider.com, Saudi Arabia is enlisting Instagram travel influencers to help repair its tattered reputation, Bill Bostock, 10.09.2019
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin