Audyt w ZFPR - znamy wyniki finansowe agencji
Partner of Promotion okazała się największą pod względem przychodów agencją zrzeszoną w Związku Firm Public Relations. W 2010 roku osiągnęła ponad 12,2 mln złotych przychodu – jest to najlepszy wynik wśród wszystkich agencji wyszczególnionych w zestawieniu przygotowanym przez ZFPR i KPMG Audyt.
Twórcy badania zebrali dane z 28 firm, spośród 34 członków ZFPR. Poza Partner of Promotion w 2010 roku przychody przekraczające 10 mln złotych osiągnęły Euro RSCG Sensors (11,7 mln), Profile (11 mln), Grupa Ciszewski (10,9 mln), Hill&Knowlton (10,9 mln) oraz Multi Communications (10 mln). Według prezesa ZFPR Pawła Trochimiuka wypowiadającego się dla Pulsu Biznesu, panuje „ogólny optymizm wobec sensu” działań PR, a z usług branży coraz częściej korzystają spółki internetowe oraz instytucje finansowane z pieniędzy publicznych.
Jak tłumaczy wiceprezes ZFPR Sebastian Hejnowski, celem Związku było stworzenie zestawienia opartego o zweryfikowane dane i miarodajnego dla polskiego rynku PR. „Inne rankingi mają niedoskonałości” – tłumaczy Hejnowski i dodaje, że dane w nich zamieszczane opierają się na deklaracjach składanych przez agencje.
ZFPR przy tworzeniu zestawienia współpracował z audytorem – firmą KPMG. Dane dotyczące przychodów ze sprzedaży zostały zweryfikowane na podstawie kopii deklaracji PIT lub CIT, natomiast liczbę pracowników w poszczególnych agencjach zweryfikowano na podstawie kopii deklaracji ZUS. W tej kategorii największą firmą okazała się Grupa Ciszewski, zatrudniająca 56 osób (w tym 33 na etacie). Powyżej 40 osób zatrudniała również Partner of Promotion (55 osób) i Euro RSCG (45 pracowników).
Wśród członków Związku pięć agencji nie przesłało swoich danych. Jak tłumaczy Piotr Niedziela z zarządu Proximity, firma ta nie wzięła udziału w badaniu, ponieważ „nie miała czasu”. Niedziela dodaje, że usługi PR nie są głównym źródłem dochodu firmy. Z kolei Anna Garwolińska, właścicielka Glaubicz Garwolińska Consultants, stwierdziła jedynie, że nie widziała rankingu, a obecnie przebywa zagranicą. Od rana nieuchwytni byli także szefowie pozostałych agencji, które nie przesłały swoich danych – Grayling, Headlines Porter Novelli, RPR Group. (ks)
Całe zestawienie dostępne jest tu.