Chcą wspierać młode biznesy i płacić komórką za zakupy. Co jeszcze wiemy o konsumentach?

dodano: 
30.03.2017
komentarzy: 
0

ARC Rynek i Opinia przygotowało raport pt. „25 trendów konsumenckich na 25-lecie”. Respondenci odpowiadali, na jakim polu będą rozwijać się w najbliższym czasie, a także od jakich zainteresowań odejdą lub będą je ograniczać.

W zestawieniu najważniejszych trendów przejawia się chęć działania poza systemem, a jednocześnie na rzecz indywidualnego człowieka. Dlatego konsumenci będą stawiać na crowdfunding, czyli finansowanie społeczne, jak  i korzystanie z usług osób prywatnych i przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne.

Kolejny trend to technologiczność. Ankietowani wskazali na kilka zachowań związanych z rozwojem technologii, takich jak coraz to nowe funkcje smartfonów i tabletów w połączeniu z rozwijającym się rynkiem aplikacji. Młodsi badani (pokolenie Y i X) chętniej są gotowi zmienić swoje przyzwyczajenia niż osoby po 57 roku życia. Pokolenie 57+ w największym stopniu jest zainteresowanie rezygnacją z jedzenia mięsaobecnie aż 94 proc. badanych deklaruje, że je mięso, a aż 25 proc. chce z niego zrezygnować. Wyniki dla wszystkich grup wiekowych pokazują, że największy potencjał mają te zachowania, które obecnie nie są jeszcze bardzo popularne. Tam, gdzie dane zachowanie jest realizowane przez połowę respondentów i więcej, nie ma już dużego potencjału na rozwój. Wyjątek stanowią antytrendy, które dotyczą: jedzenia mięsa, jedzenia na mieście oraz, w przypadku najmłodszego pokolenia, korzystania z mediów społecznościowych.

Kliknij, aby powiększyć.

Kolejny kierunek jest związany z wpływem urbanizacji na zakupy online. Mieszkańcy średniej wielkości miast (50 tys. – 200 tys. mieszkańców) zamierzają w największym stopniu wydawać więcej w sklepach internetowych – wzrost na poziomie 22 proc.  Co ciekawe, wśród osób z największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) najbardziej widoczne są antytrendy: zmniejszenie zainteresowania korzystaniem z mediów społecznościowych (deklarowany spadek zainteresowania o 18 proc., podczas gdy średni spadek wynosi 9 proc.) oraz deklarowany spadek zainteresowania jedzeniem na mieście.

Metodologia

Raport „25 trendów konsumenckich” powstał w wyniku przeprowadzonego badania CAWI (ankiety online na epanel.pl). Respondenci (próba N=500) otrzymali listę kilkudziesięciu różnych zachowań i mieli określić, na ile dane zachowanie już realizują i czy będą je realizowali w przyszłości. Na podstawie wzrostu zainteresowania danym zachowaniem powstała lista 25 głównych trendów konsumenckich o największej dynamice i perspektywie rozwoju. Próba w badaniu była reprezentatywna dla populacji Polski pod względem demograficznym (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania). Badanie przeprowadzono w dniach 22-27 grudnia 2016 roku. Autorem badania jest ARC Rynek i Opinia.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin