Co dalej z Public Relations?

dodano: 
05.02.2015

Autor:

Bartłomiej Juszczyk
komentarzy: 
1

Angażowanie konsumentów, opowiadanie historii, poprawa sprzedaży czy zmiana podejścia i komunikacji w mediach społecznościowych? Obecny PR stoi przed wieloma bardzo trudnymi wyzwaniami, które w znaczny sposób zmienią i już zmieniają podejście marketerów do podejmowanych przez nich działań. Jako osoba pracująca w tej branży, doceniam i podziwiam pomysły polskich PR-owców, a o nich, poniżej.

Treści wizualne standardem

Nieustający rozwój wideo marketingu oraz marketingu mobilnego, wymuszają również na PR’owcach podejście do działań Public Relations od nieco innej strony. Nie ma co się oszukiwać – jesteśmy wzrokowcami, a więc treści zawierające obrazy czy też wideo są znacznie częściej odwiedzane niż lity tekst. Muszę się tu również zgodzić z opinią Michaela Panikoff (PR Newswire), który podkreślił niedawno, że multimedia nie tylko upraszczają skomplikowane pomysły ale przekazują również emocje, które odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji przez konsumentów. Tak! Być może jest to ścieżka do tego, by na nowo zdefiniować obecność w sieci i zastanowić się, jak wykorzystać treści wizualne w sposób lepszy niż „banał”.

Historie

Pozostając w temacie treści, nie możemy zapominać również o content marketingu, a mówiąc dokładniej - o odpowiednim nacisku na tworzone treści. Konsumenci zauważają wszelkiego rodzaju „niedoróbki” i rozbieżności w historiach marek. Konieczne staje się więc zwracanie jeszcze większej uwagi na opracowywanie spójnych i wiarygodnych treści, które powinny być na bieżąco aktualizowane. Kilka razy usłyszałem stwierdzenie, że rola PR’owca przesuwa się nieco w stronę dziennikarstwa. Trudno się z tym zgodzić, ale… trudno też się nie zgodzić. To właśnie PR’owcy odpowiedzialni są nie tylko za kontakty ale również tworzenie historii, które porwą ludzi i skupią ich uwagę na danej marce. Istotna jest więc zmiana myślenia i podejścia. Idzie wszak o to, by marka stała się pewnego rodzaju wzorem, myślą, przekonaniem, a nie tylko reklamą telewizyjną, czy hasłem PR’owym, które zmusza do zastanowienia czy to określona wartość, czy tylko… budowanie wizerunku celem sprzedaży.

Nie sprzedawać – zaprzyjaźnić się

Konsumenci uodpornieni są już na większość prób sprzedaży im czegokolwiek. Zadaniem współczesnego Public Relations jest więc zwrócenie się w stronę ludzi. Dobry wizerunek marki, to już nie tylko dbałość o odpowiednio przekazywane informacje o przedsiębiorstwie, ale również wejście w partnerstwo z konsumentami. Odpowiednie relacje przekładają się bowiem nie tylko na wizerunek marki i sympatię konsumentów, ale również na wyniki finansowe.

PR i Social Media jako jeden obszar

Temat social media jest obecnie chyba jednym z ważniejszych w strategiach Public Relations. Ale nie – rozumiany jako posiadanie profili, czy fanpage’y dla zasady, tylko umiejętnego ich wykorzystywania w działaniach wizerunkowych. Z dużą satysfakcją obserwuję jak z roku na rok marketerzy zaczynają myśleć, a nie – bezmyślnie – angażować się w PR odgrywany w social media’ch. Obecnie integruje się kanały komunikacji, coraz bardziej również rozumiejąc temat synergii i oczekiwanej konwersji podejmowanych działań.

Nowe podejście do informacji prasowych

Warto zadać sobie w tym miejscu jedno podstawowe pytanie – kiedy ostatni raz przeczytałem cały komunikat prasowy? Choć wiele firm wciąż trzyma się wyuczonych, sztywnych i suchych komunikatów prasowych, z każdym dniem tracą one na popularności, czy też raczej - przydatności. Tworzenie komunikatów prasowych to nieodłączny element pracy PR’owca, jednak obecnie coraz większy nacisk kładziony jest i będzie nie na suchy tekst ale treści wizualne oraz ciekawe, a nawet zabawne i przyciągające uwagę konsumentów informacje. Na to musimy wszyscy, każdego dnia, również zwrócić uwagę.

Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

komentarzy:
1

Komentarze

(1)
Dodaj komentarz
14.02.2015
19:50:28
Anna Adamus-Mat...
(14.02.2015 19:50:28)
Ciekawy tekst i podzielam opinie autora dotyczące roli materiałów wizualnych we współczesnym PR. Ale PR to nie tylko budowanie wizerunku, konsument to jeden z wielu interesariuszy, z którymi PR buduje relacje, a dobrze pisać i tak trzeba umieć, bo trzeba szefowi napisać przemówienie, przygotować materiały dla mediów, napisać bloga, czy wpis na FB. A więc trochę więcej obrazu, ale nadal dużo słów.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin