.

 

e-PR dźwignią rynku kosztem PR-u tradycyjnego

dodano: 
07.03.2011
komentarzy: 
0

Polski PR po kryzysie powoli rośnie w siłę, ale 400 mln zł obrotów to ciągle za mało, by odzyskać wcześniejszą pozycję. Lekiem na całe zło okazują się kampanie prowadzone w Internecie. W ciągu następnych 12 miesięcy – według prognoz International Communications Consultancy Organisation – mamy szansę powrócić do rekordowych wyników z 2008 roku.

Polski rynek PR zdecydowanie wraca do formy. W skali Europy, jak wynika z raportu ICCO za 2010 rok, pod względem wartości plasujemy się pod koniec pierwszej dziesiątki. Porównywalnie wypadają Norwedzy, Słoweńcy czy Austriacy. Niemal 4-krotnie więcej wart jest rynek niemiecki, francuski i włoski, a bezkonkurencyjna pod tym względem w Europie jest Wielka Brytania z wynikiem przekraczającym równowartość 1,5 miliarda euro rocznie. Więcej na PR wydają tylko Brazylijczycy (około 1,7 miliarda euro) i Amerykanie (ponad 5 miliardów euro rocznie). Polska może pochwalić się jedną z najwyższych na świecie prognoz ubiegłorocznych wzrostów – 15 proc. Taki wynik daje nam trzecie miejsce spośród wszystkich 24 krajów monitorowanych przez ICCO. Wyższą lokatę ma Brazylia z 25 proc. prognozą wzrostu i Portugalia (10-20 proc.) Najlepiej rozwija się u nas PR takich branż jak: energetyka, finanse, FMCG, opieka zdrowotna, infrastruktura, IT, logistyka. To, nad czym powinnyśmy popracować, to PR rozrywki, motoryzacji, farmacji i handlu.

Wzrost zawdzięczamy głównie e-PR-owi. Według szacunków ICCO, w skali świata ten dział public relations stanowi mniej więcej 15 proc. wszystkich działań PR. Budowanie pozytywnego wizerunku w sieci staje się normą, za którą coraz więcej firm decyduje się płacić. Co ciekawe, Polacy okazują się liderami w tej dziedzinie. O ile na świecie ten dział stanowi średnio 15 proc. wszystkich, to u nas aż 80-90 proc. Moda na marketing szeptany, profile na Facebooku, blogi firmowe, czy konkursy internetowe sprawiła, że branża ma szansę powrócić do poziomów z rekordowego 2008 r., w którym łącznie wypracowała 450 mln zł. (es)

Link do raportu

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin