.

 

Edelman Trust Barometer: dla Polaków nie liczy się reputacja

dodano: 
23.01.2013
komentarzy: 
0
Polacy nie ufają rządzącym, coraz mniej wierzą mediom, a w biznesie nie liczy się dla nich reputacja firmy - wynika z tegorocznej edycji badania Edelman Trust Barometer.

W raporcie z badania znalazły się wskazówki dla PR-owców z firm. 82 proc. ankietowanych zadeklarowało, że uwierzy w informacje przekazywane przez firmy pod warunkiem, że zetknie się z nimi minimum 3 razy. Polscy respondenci, wśród najważniejszych czynników wpływających na zaufanie do biznesu, wskazali na jakość produktów i usług (67 proc.), odpowiednie traktowanie pracowników (66 proc.) oraz reagowanie na oceny i potrzeby klientów. Co ciekawe, najmniejszą rolę przypisali oni globalnej reputacji oraz pozycji firmy (jedynie 36 proc. wskazań) i stopie zwrotu z inwestycji (35 proc.).

Prezesi firm nie powinni przejmować roli rzeczników. Według polskich respondentów najlepszymi źródłami informacji są pracownicy naukowi lub eksperci (69 proc.), eksperci techniczni (67 proc.) oraz „ludzie tacy jak my” (61 proc.). Szefom firm, jako źródłom informacji, ufa 43 proc. ankietowanych, a przedstawicielom instytucji rządowych lub regulatorów rynku – jedynie 36 proc.

Biorąc pod uwagę zeszłoroczną edycję badania, na świecie wzrosła rozbieżność między wskaźnikiem zaufania do władz oraz przedsiębiorstw. Obydwie grupy zyskały, jednak politycy z poziomem 46 proc. pozostają coraz bardziej w tyle za biznesem – 56 proc. Zaufanie do mediów ma natomiast 55 proc. respondentów. Do państw, w których występują największe różnice między poziomem zaufania do władz i do biznesu należą Meksyk, Indie, Brazylia, Indonezja, Argentyna, Hiszpania i Polska. W naszym kraju zaufanie do władz zadeklarowało jedynie 30 proc., a do biznesu – 56 proc. ankietowanych. Różnica 26 proc. jest rekordem w skali Europy.

Najwyższy poziom zaufania do mediów odnotowano w kraju, gdzie stosuje się cenzurę – w Chinach. 81 proc. ankietowanych z tego kraju jest zdania, że są one godne zaufania. Dla porównania w USA wskaźnik ten wyniósł 51 proc., w Wielkiej Brytanii – 47 proc., a w Polsce 45 proc. Z badania wynika także, że wraz ze wzrostem wieku ankietowanych maleje poziom zaufania do mediów cyfrowych. W ogólnej grupie respondentów w wieku 18-29 lat poziom zaufania do mediów społecznościowych wyniósł 47 proc., a w przypadku grupy 65+ już jedynie 29 proc. (ks)

Cały raport

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin