Google najcenniejszą marką świata
Sektor technologiczny triumfatorem rankingu najcenniejszych marek świata firmy MillwardBrown – najwyższe pozycje zajęły marki takie, jak: Google, Microsoft, Apple oraz IBM. Łączna wartość 100 najcenniejszych marek świata przekracza 2 biliony USD i wzrosła o 40 proc. w ostatnich pięciu latach. Silne marki wyprzedziły rynek giełdowy i okazały się odporne na recesję – wynika z opublikowanych dziś wyników piątego dorocznego badania firmy MillwardBrown, które wskazuje 100 najcenniejszych marek na świecie (Millward Brown Optimor BrandZ Top100 Most Valuable Global Brands). W czasie, gdy większość głównych wskaźników finansowych spadała, wartość 100 czołowych marek wzrosła o cztery procent w ostatnim roku, przekraczając pułap 2 bilionów USD. Ranking BrandZ Top 100, opracowywany na zlecenie WPP, to wycena, w której bierze się pod uwagę opinie konsumentów na temat marek, co znajduje swoje odzwierciedlenie w ich wartości finansowej.
Inne najważniejsze ustalenia omawianego badania:
Technologia bierze wszystko: Zarysowała się ewidentna przewaga marek technologicznych na pozostałymi. Na czele rankingu znalazła się marka Google – to najcenniejsza globalna marka, warta 114 mld USD. IBM uplasował się na drugim miejscu (86 mld USD), zanotowawszy wzrost o 30 proc. Na trzeciej pozycji znalazła się marka Apple, której wartość wzrosła o 32 proc. do 83 mld USD, a za nią Microsoft z wyceną na poziomie 76 mld USD.
Media społeczne – twoja twarz na Facebooku: Popularny portal społecznościowy Facebook po raz pierwszy znalazł się w rankingu sektora technologicznego, osiągając wartość marki na poziomie 5,5 mld USD. Korzystanie z mediów społecznościowych to kluczowy tegoroczny trend, wyznaczający sukces wielu marek, czego przykładem jest znana społeczność Expat Explorer działająca pod egidą HSBC.
Brazylia, Rosja, Indie i Chiny (BRIC): Do pierwszej setki, na miejscu 45, weszła pierwsza marka z Indii – ICICI. Po raz pierwszy w historii rankingu reprezentowane są w nim wszystkie kraje grupy BRIC – wśród najcenniejszych marek świata znalazły się nowe marki z Chin, Rosji i Brazylii.
Najcenniejsze marki na świecie – 2010
Miejsce |
Marka |
Wartość (w mln USD) |
Zmiana wartości marki względem 2009 roku |
1 |
|
114 260 |
+14proc. |
2 |
IBM |
86 383 |
+30proc. |
3 |
Apple |
83 153 |
+32proc. |
4 |
Microsoft |
76 344 |
0proc. |
5 |
Coca-Cola |
67 983 |
+1proc. |
6 |
McDonald’s |
66 005 |
-1proc. |
7 |
Marlboro |
57 047 |
+15proc. |
8 |
China Mobile |
52 616 |
-14proc. |
9 |
GE |
45 054 |
-25proc. |
10 |
Vodafone |
44 404 |
-17proc. |
Pełny ranking BrandZ można pobrać tutaj