Harvard Business Review wie, jacy szefowie są najlepsi. A ty?

dodano: 
13.01.2017
komentarzy: 
0

Internet pełen jest quasi-psychologicznych zestawień cech idealnego prezesa. Zagraniczne instytucje Russell Reynolds Associates i Hogan Assessment Systems postanowiły jednak podejść do tego tematu inaczej – na podstawie badań i statystyk.

Dzięki analizie życiorysów zawodowych, rozmów i setek kwestionariuszy udało się stworzyć profile psychologiczne 200 prezesów z całego świata. Wyniki dodatkowo porównano z bazą 700 osób na stanowiskach kierowniczych.

Dane zestawiono także z wynikami finansowymi korporacji, którymi kierują szefowie. Jeśli firma odnotowała co najmniej pięcioprocentowy roczny wzrost, dopiero wtedy brano pod uwagę profil psychologiczny prezesa.

O ile nie sposób stworzyć profilu idealnego CEO, udało się jednak wybrać trzy najważniejsze grupy cech, którymi powinien się odznaczać. Skrót – na blog.hubspot.com.
 

1. Mają silne poczucie celu, obowiązku i pasję
Najlepsi prezesi powinni mieć w sobie swoisty kompas, dzięki któremu wiedzą, w jakim kierunku chcą rozwijać swoje firmy i w jaki sposób to robić – czytamy. Silne poczucie celu pozwala im odpowiednio wykorzystywać zróżnicowane kompetencje pracowników wielu działów, dzięki czemu wszyscy mają szansę zrealizować dalekosiężne plany.

Dobry prezes charakteryzuje się także swoistą niecierpliwością i poczuciem obowiązku co do osiągania kolejnych kamieni milowych. Najlepsi CEO czują potrzebę poszukiwania możliwości rozwoju swoich firm. Nie zadowalają ich zachowawcze działania – są gotowi podejmować ryzykowne (choć przemyślane!) decyzje, by zostawić konkurencję w tyle.

Szef z pasją? Niełatwo to zmierzyć. Badania jednak pokazują, że liderzy, którzy czują zdrowe podekscytowanie podczas realizowania kolejnych celów są w ogólnym rozrachunku bardziej skuteczni niż ci, którzy stracili zapał do pracy.

Czytaj więcej:
Ci okropni szefowie. Jak sobie z nimi radzić?
 

2. Wiedzą, jak poradzić sobie z zalewem danych
Szefowie firm są odpowiedzialni za analizę przytłaczającej ilości danych. Muszą koordynować informacje o poszczególnych projektach w taki sposób, by nie stracić z oczu dalekosiężnych planów – czytamy.

W obliczu takiego wyzwania, najlepsi prezesi muszą nadawać informacjom odpowiednie priorytety. W raporcie firmy Russell Reynolds Associates napisano, że „muszą odseparować sygnał od szumu”.

Dobry lider pamięta, że podstawą dobrych decyzji jest jak najlepsze zorientowanie się w temacie.
 

3. Są skromni, żądni wiedzy i świetnie współpracują
O ile stereotypowy szef to niezależny, ekstrawertyczny przywódca, to jedynie ci prawdziwi i najlepsi zdają sobie sprawę, że nie mogą wiedzieć wszystkiego.

Nie boją się też zwracać z prośbą o pomoc do współpracowników i doradców, by pomniejszać swoje luki w wiedzy i umiejętnościach. Są żądni wiedzy – stale pragną dowiadywać się czegoś nowego i nie jest ważne, czy autorami pomysłów są oni, czy ktoś inny.

Wymagania na najwyższych stanowiskach mogą zmieniać się bardzo szybko, dlatego tak ważne jest, by dobry szef potrafił uczyć się od otaczających go ludzi – czytamy. Nieustanna nauka nie polega jedynie na czytaniu książek i słuchania podcastów. Szef idealny często angażuje się w różne projekty swoich pracowników i wyciąga wnioski w związku z samym sobą.

Rezultaty badań opublikowano pierwotnie w Harvard Business Review. (mp)

Źródło:

blog.hubspot.com, 3 Traits That Separate the Best Leaders from Average Ones, Karla Cook, 05.01.2017 / hbr.org, How the Best CEOs Differ from Average Ones, Dean Stamoulis
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin