.

 

Jak mówić i pisać o grupach mniejszościowych? FleishmanHillard edukuje

dodano: 
24.02.2021
komentarzy: 
0

Agencja FleishmanHillard we współpracy z językoznawczynią prof. dr hab. Ewą Kołodziejek oraz organizacjami pozarządowymi stworzyła poradnik „Jak mówić i pisać o grupach mniejszościowych”. Publikacja jest poświęcona etyce języka i odpowiedzialnej komunikacji.

„Jako specjalistki i specjaliści na co dzień zajmujący się komunikacją zdajemy sobie sprawę jaki wpływ ma język na tworzenie rzeczywistości społecznej. Wiemy, że słowa mogą ranić, nawet wbrew intencjom wypowiadających je osób. Jednocześnie obserwujemy zaostrzenie języka debaty publicznej, wynikające z polaryzacji, a także z walki o uwagę odbiorców. Chcielibyśmy, by język używany publicznie tworzył rzeczywistość przyjazną, w której nikt nie czuje się wykluczany, dyskryminowany czy obrażany” – wyjaśnia Wojciech Waglowski z agencji FleishmanHillard.

Jak wskazuje agencja, poradnik „kierowany jest do dziennikarzy i dziennikarek, specjalistów i specjalistek ds. komunikacji oraz innych osób wypowiadających się publicznie, mających wpływ na język debaty publicznej”. Dzięki poradnikowi mówienie i pisanie „w sposób niedyskryminujący, empatyczny i wolny od stereotypów o grupach narażonych na dyskryminację – o kobietach, osobach tworzących społeczność LGBT, migrantach, Żydach i Afrykanach” ma być łatwiejsze.

Publikacja powstała we współpracy merytorycznej z prof. dr hab. Ewą Kołodziejek z Uniwersytetu Szczecińskiego, członkinią Rady Języka Polskiego, a także – z wyspecjalizowanymi organizacjami społecznymi: Fundacją Ocalenie, Fundacją Afryka Inaczej, Fundacją Dziewuchy Dziewuchom, Stowarzyszeniem Kampania Przeciw Homofobii, Żydowskim Stowarzyszeniem Czulent oraz Gminą Wyznaniową Żydowską w Warszawie.

To właśnie te organizacje przygotowały rozdziały publikacji poświęcone grupom, których dotyczy ich działalność. „Wyszliśmy z założenia, że najbardziej odpowiednimi osobami do wypowiadania się o języku, jakim chcą być opisywane, są właśnie osoby, których język ten bezpośrednio dotyczy. Dlatego poprosiliśmy o pomoc i udział w projekcie organizacje pozarządowe, które na co dzień zajmują się poszczególnymi grupami – pomagają i edukują” – tłumaczy Waglowski.

Poradnik został objęty patronatem Rada Języka Polskiego oraz Rzecznika Praw Obywatelskich.

FleishmanHillard przekazuje, że poradnik jest częścią kampanii, której celem jest kształtowanie odpowiedzialnego języka debaty publicznej. W ramach działań pracownicy agencji przeszli szkolenie z tego zakresu, prowadzą też aktywną komunikację z branżą PR i marketingową czy mediami. 

Poradnik dostępny jest w wersji online na stronie etykajezyka.pl, można go także pobrać jako plik .pdf, na licencji CC (BY) – co oznacza, że może być wykorzystywany w dowolny sposób i bez ograniczeń, za podaniem źródła. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin