Jak nie obciążać dzieci własnymi problemami – nowa kampania SOS Wiosek Dziecięcych i Onetu

dodano: 
17.06.2019
komentarzy: 
0

W czerwcu 2019 roku Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce wspólnie z portalem onet.pl uruchomili kampanię społeczną „Problemy dorosłych to ciężar dla dzieci”. Projekt ma skłonić do refleksji rodziców, aby nie obarczali swoimi problemami dzieci i pozwolili im cieszyć się jak najdłużej dzieciństwem. Organizatorzy chcą zwrócić tą kampanią uwagę rodzin zmagających się z trudnymi sytuacjami, aby uświadomić im, że proszenie o pomoc nie jest wstydem i że zawsze mogą liczyć na wsparcie.

„Kończy się rok szkolny, zaczyna beztroski czas wakacji. Właśnie wtedy, gdy dzieci w wieku szkolnym rzucają plecaki w kąt i idą się bawić, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce rusza z kampanią opartą na symbolice zbyt dużego plecaka, w którym mieszczą się różne problemy dorosłych, którymi rodzice, świadomie bądź nieświadomie, obciążają codzienność dzieci” – czytamy w komunikacie prasowym.

Autorzy kampanii zwracają uwagę na zjawisko parentyfikacji – kiedy dziecko musi zaspokajać potrzeby rodziców i tym samym staje się odpowiedzialne za spokój, bezpieczeństwo i ich dobre samopoczucie rodzica. Jest to, jak alarmuje stowarzyszenie, forma zaniedbania dziecka, która często jest efektem obarczania go problemami dorosłych.

„Wyobraźmy sobie, że do tego małego świata dziecka trafia problem, który go przepełnia. (…) Bardzo często dziecko czuje się winne. Wielopłaszczyznowo winne. Winne zaistnienia problemu, tego że nie możemy jako rodzice znaleźć jego rozwiązania, naszych stanów emocjonalnych. Wszystko to przeszkadza mu być dzieckiem, wypełniać właściwą rolę społeczną. Budzące się poczucie lęku i winy przeszkadza również w uczeniu się nowych ról społecznych, a zatem osiąganiu pełnej dojrzałości, stawaniu się samodzielnym” – komentuje Łukasz Łagód, psycholog, doradca ds. programów „SOS Rodzinie”.

Ogólnopolska kampania „Problemy dorosłych to ciężar dla dzieci” potrwa do końca lipca 2019 roku. Działania związane z projektem prowadzone będą w telewizji, prasie, internecie oraz w przestrzeni miejskiej. Koncepcję kreatywną kampanii przygotowała agencja VML Poland. Spot wyreżyserował Arek Żyłka, a za jego realizację odpowiada Papaya Films. (pm)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin