Jak polscy dziennikarze patrzą na sztuczną inteligencję

dodano: 
19.04.2019
komentarzy: 
0

Dziennikarze z optymizmem patrzą na rozwój sztucznej inteligencji – wynika z badania „Czy leci z nami robot” przygotowanego przez agencję D*fusion communication. Sztuczna inteligencja jest jednak często nie do końca rozumiana zarówno przez odbiorców, jak i poszczególne firmy. To wyzwanie, ale też szansa dla ekspertów od komunikacji – piszą autorzy raportu.

Ankietowani dostrzegają, że dzięki SI szansę rozwoju mają branże takie jak medycyna, finanse czy e-commerce. Sami też przewidują, że rozwijająca się na naszych oczach technologia pozytywnie wpłynie na ich własną pracę. Co więcej, według dziennikarzy SI to szansa dla całej cywilizacji: może pomagać nam oszczędzać czas (ponad 77 proc. wskazań) czy poprawiać komfort życia (ponad 56 proc.).

Uwagi badanych wskazują jednak na problem. „Niemal żadna firma nie tłumaczy, co kryje się pod sformułowaniem SI, a przecież jest to pojęcie bardzo szerokie” – zaznaczył jeden z dziennikarzy. Jak czytamy w raporcie, często to, co określane jest mianem sztucznej inteligencji, sprowadza się dziś w rzeczywistości do mechanizmów uczenia maszynowego. SI funkcjonuje też w dyskursie publicznym jako odmieniany przez wszystkie przypadki „buzzword” – D*fusion w raporcie porównuje go do popularnej jeszcze kilka lat temu „chmury obliczeniowej”.

Tak czy inaczej, niezrozumienie nowej technologii i chaos pojęciowy może skutkować obawami: dziennikarze twierdzą, że AI może nieść za sobą zagrożenie dla prywatności (ponad 68 proc. wskazań) czy utratę miejsc pracy (ponad 57 proc.). Co piąty ankietowany wskazał też na możliwy spadek zaufania do instytucji.


Źródło: raport „Czy leci z nami robot”

„Wyjaśnianie świata napędzanego siłą technologii powinno być misją firmowego zarządu, tym bardziej że wpływ sztucznej inteligencji na biznes rośnie w szybszym niż dotychczas tempie. Użytkownicy SI muszą być świadomi potęgi, która w niej drzemie, tak by w swojej codziennej pracy stosować ją w jak najbardziej przydatny i efektywny sposób” – komentuje Justyna Biczyk, Account Executive w D*fusion communication.

Agencja w przesłanym redakcji komunikacie przypomina jednak, że każda próba adaptowania sztucznej inteligencji w firmach powinna być poprzedzona badaniem potrzeb pracowników. „Nie każdy pracownik jest wybitnym analitykiem danych – są też tacy, którzy na co dzień nie mają z tym żadnej styczności i nie wiedzą »z czym to się je«. Niemniej jednak to, co łączy wszystkich (tym bardziej w jednej organizacji), to wspólna obawa przed tym, jak może przebiegać proces transformacji i co może on oznaczać dla jednostek wewnątrz firmy” – czytamy.

D*fusion dodaje, że kwestia sztucznej inteligencji jest też szansą dla PR-owców. „Nasza rola, jako konsultantów od komunikacji, sprowadza się do jednego – o sprawach trudnych i zawiłych pomagamy mówić jak najprościej. Dzięki temu możemy mieć pewność, że sygnał zostanie właściwie odczytany” – podsumowuje w raporcie Piotr Jamrogiewicz, Account Director w agencji, która stworzyła badanie.

Pełny raport dostępny jest na stronie. (mp)

O badaniu:

Badanie D*fusion communication pt. „Czy leci z nami robot?” dotyczy postrzegania zagadnienia sztucznej inteligencji wśród polskich dziennikarzy. Celem było nie tylko określenie nastawienia przedstawicieli mediów do zjawiska, ale również poznanie dostrzeganych przez nich korzyści i wskazanie głównych obaw. Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2019 roku w formie ankiety internetowej. Wzięło w nim udział 110 dziennikarzy reprezentujących redakcje o profilu: IT – 53 proc., ogólne/ biznes – 47proc.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin