Jak zostać blogosławionym

dodano: 
25.07.2013
komentarzy: 
2

Według badań PBI Gemius z 2011 roku 11 mln (60 proc.) użytkowników polskiego internetu regularnie czyta blogi. Te same badania wskazują, że w polskiej sieci działa aktywnie ok. 600 tysięcy blogerów. Według raportów z 2012 roku blogi są źródłem informacji oraz inspiracji dla ok. 50 proc. dziennikarzy. Kilkuset czołowych blogerów czyta w Polsce ok. 8 milionów odbiorców. Zasięg blogosfery i jej znaczenie w kreowaniu informacji zmienia PR-ową mapę Polski. Chociażby z tego powodu, warto rozwijać relacje z blogosferą w planach komunikacyjnych.

Nie chodzi tu o działania ad-hocowe, ale regularne, przemyślane i dobrze stargetowane. Budowanie relacji z blogerami jest szczególnie przydatne w komunikacji produktowej i kryzysowej. Kluczowa w takiej współpracy jest znajomość profilu czytelników danego bloga, a nikt nie zna lepiej czytelników od samego autora bloga. Dlatego wcześniejsze konsultacje z osobami prowadzącymi blogi, mogą okazać się kluczowe dla późniejszego odbioru działań przez czytelników blogów.

Należy pamiętać, że blog nie jest gazetą on-line ani portalem tematycznym – to przede wszystkim ludzie, którzy go tworzą, ich indywidualne historie oraz zainteresowania. To miejsca dialogu i społeczności skupionej wokół konkretnych tematów.

Do niedawna blogi stanowiły niewielkie społeczności skupione wokół określonych zagadnień. Dzisiaj są to tysiące dostępnych kanałów. Stanowią one potężne narzędzie w procesie komunikacji, na drodze marka-konsument. Warto podkreślić fakt, że komunikacja PR poprzez blogi jest sposobem działania wyłącznie dla firm, dla których naprawdę ważny jest feedback, dla tych, które nie boją się dostać informacji zwrotnej od konsumenta.

Tłumaczymy początkującym blogerom, że droga do popularności jest długa i trudna. Zaledwie 5 proc. blogów przeżywa okres wieku niemowlęcego, a jedynie 1 proc. z tej liczby gromadzi znaczną rzeszę fanów i czytelników. Żeby zostać jednym z wybrańców potrzeba dobrego przepisu na bloga i kilku lat wytrwałej pracy. Blogowa popularność powstaje z pasji autora, estetyki strony, ciekawego i oryginalnego kontentu. Ale to nie wszystko liczy się także powiązania bloga z innymi pozycjami social media i przenikaniu kontentu różnych platform na home page’u. Najskuteczniejsze blogi mają czytelne i dobrze znawigowane strony z dużą liczbą zdjęć i filmów. Bloger musi kochać to, o czym pisze, to co pokazuje i musi wierzyć w to, co tworzy. Autentyzm i wiarygodność blogera jest jego największym atutem. W mediach na pierwszym miejscu stawia się prędkość publikacji informacji – na dobrych blogach ważniejsza jest jej jakość i dokładność.

Dobry bloger jest jednocześnie informatorem, komentatorem, publicystą, doradcą i prowokatorem. Nie ograniczają go ramy dziennikarza i wydawcy. Musi dostarczanymi przez siebie treściami pobudzać zainteresowanie swoim blogiem. Chodzi tu nie tylko o słowa, ale także zdjęcia, wideo, infografiki, prezentacje czy tutoriale.

Współpracując z blogerami, należy pamiętać, że coraz częściej to nie tylko autorzy bloga, ale również osoby posiadające sporą wiedzę i doświadczenie w marketingu w blogosferze. Dlatego nie warto narzucać przez PR-owca blogerowi określonych działań. Lepiej jest wypracować model współpracy odpowiedni dla obu stron.

Julia Fic, produkt manager Blomedia

komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
26.07.2013
10:45:21
Marcin
(26.07.2013 10:45:21)
Zgadzam się w 100%
25.07.2013
15:15:45
Krystyna
(25.07.2013 15:15:45)
Zgadzam się w pełni z tą opinią. Moim zdaniem blogosfera nie jest jeszcze doceniona i dobrze wykorzystana w Polsce ale też jest to sfera, która dopiero raczkuje.Myślę, że z czasem zarówno reklamodawcy jak i blogerzy nauczą się tej zupełnie nowej dziedziny.Serdecznie pozdrawiam. http://balakier-style.pl/
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin