Kampania „Pierwsza Doba bez Smogu” zwraca uwagę na problem zanieczyszczenia powietrza

dodano: 
19.11.2018
komentarzy: 
0

15 listopada 2018 roku wystartowała kampania społeczna „Pierwsza Doba bez Smogu”, zwracająca uwagę na problem zanieczyszczenia powietrza, które w naszym kraju nasila się wraz z początkiem sezonu grzewczego, jednak towarzyszy nam przez cały rok. Akcja ma pokazywać, że każdemu zależy na czystym powietrzu. Jej organizatorami są Global Compact Network Poland oraz Grupa Walk.

Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, na które powołują się twórcy projektu, z powodu skażonego powietrza rocznie umiera ponad 46 tysięcy Polaków. Organizatorzy przywołują również badania Światowej Organizacji Zdrowia, z których wynika, że dziewięć na dziesięć osób na świecie oddycha zanieczyszczonym powietrzem, a smog jest przyczyną siedmiu milionów zgonów rocznie.

„Polska dokłada się do tej ponurej statystyki liczbą 46 tysięcy niepotrzebnych i przedwczesnych zgonów. Jest to 46 tysięcy indywidualnych dramatów i cierpień najbliższych. Smog jest bezpośrednią lub pośrednią przyczyną takich chorób jak nowotwory, choroby górnych dróg oddechowych, zawały czy udary. Rozwiązaniem mogłoby być nieoddychanie skażonym powietrzem, tyle że w praktyce nie możemy nie oddychać i rzecz jasna nie jest to sposób na rozwiązanie problemu” – stwierdza współorganizator kampanii Kamil Wyszkowski, przedstawiciel Global Compact Network Poland.

Jak mówią pomysłodawcy projektu, wstrzymywanie oddechu jest punktem wyjścia do tytułowego celu kampanii – zebrania Pierwszej Doby bez Smogu. W akcji można wziąć udział przez nagranie filmu, na którym wstrzymuje się powietrze, wstawienie go na Instagram i oznaczenie @wstrzymajsmog. Każde udostępnione wideo ze wstrzymanym oddechem to czas, który doliczy się do głównego licznika. Celem jest wspólne zebranie 24 godzin przez zaangażowanie jak największej liczby osób. Nagrane materiały wideo będą także publikowane na profilu instagramowym akcji oraz na stronie pierwszadobabezsmogu.pl, gdzie znajdują się również informacjame o tym, co każdy może zrobić sam, by smogu było mniej.

Źródło: youtube.pl/Global Compact Network Poland

Finał kampanii zaplanowano na 5 grudnia tego roku, kiedy podczas Szczytu Klimatycznego (COP24) w Katowicach zostanie wyświetlony 24-godzinny film złożony ze wstrzymanych oddechów.

„Nie chcemy straszyć, chcemy uświadamiać. Wierzę, że dzięki naszej grze-kampanii, problem smogu zaistnieje w świadomości wszystkich Polaków i stanie się ważnym tematem debaty publicznej. Niewielkie zmiany pomnożone przez miliony poprawią stan powietrza, jakim oddychamy” – wyjaśnia autor kampanii Mariusz Pitura, Creative Director z Walk.

W projekt już na starcie zaangażowało się 50 ambasadorów, którzy zebrali ponad 45 „minut bez smogu”. Kampanię wspierają ambasadorzy Global Compact oraz znani ludzie ze świata sportu, kultury, sztuki, mediów i show-biznesu – m.in.: Robert Korzeniowski, Krzysztof Zanussi, Małgorzata Foremniak, Magda Gessler, Rafał Sonik, Aleksandra Popławska, Tadeusz Gessler, Agnieszka Cegielska, Leszek Lichota, Mateusz Damięcki, Krzysztof Ibisz, Julia Wieniawa, Szymon Hołownia, Rezigiusz, Joanna Jabłczyńska, ks. Adam Boniecki, Anna Skura, Paweł Deląg, Vienio, Katarzyna Bosacka, Patrick the Pan, Ajgor Ignacy, Wiktor Mrozik, Krzysztof Materna oraz Kędzior.

Akcji towarzyszy kampania, która obejmuje spoty w radiu i telewizji, działania w internecie i mediach społecznościowych (Facebook, Instagram) oraz nośniki OOH.

Inicjatorem projektu jest Global Compact Network Poland, a pomysłodawcą i autorem koncepcji agencja Walk Creative. W realizacji pomagały im: SzutSzut Studio, BadiBadi, Studio Tęcza, GetHero, LifeTube, Facebook, IndaHash, Performance Media, Airnauts, Walk PR oraz 4o’clock. Za reżyserię spotów odpowiada Szymon Lenkowski, a sesją zdjęciową zajęła się Iza Grzybowska.

Kampania realizowana jest w ramach Programu „SDG11 – Zrównoważone miasta” i wspiera globalne wysiłki na rzecz poprawy jakości powietrza. (bm)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin