KE wprowadzi bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące reklam politycznych?

dodano: 
26.11.2020
komentarzy: 
0

Komisja Europejska proponuje nowe, bardziej rygorystyczne zasady dotyczące reklam politycznych – podaje ft.com. Przepisy nałożyłyby ograniczenia na działania takie jak mikrotargetowanie i profilowanie użytkowników w mediach społecznościowych.

Jak czytamy, nowe propozycje mają zostać opublikowane na początku grudnia 2020 roku. Zgodnie z nimi KE będzie dążyć do wprowadzenia bardziej rygorystycznego kodeksu postępowania dotyczącego transparentności reklam politycznych, który miałby rozwiązać także problem zwiększających się podziałów. Jednocześnie platformy społecznościowe będą zachęcane do wspierania „pluralizmu poglądów” – podaje źródło.

„Mikrotargetowanie i techniki profilowania behawioralnego mogą opierać się na nieprawidłowo uzyskanych danych i być nadużywane do kierowania narracjami prowadzącymi do podziałów i polaryzacji” – źródło cytuje treść projektu Komisji Europejskiej pod nazwą „Democracy Action Plan” (z ang. „Plan działania na rzecz demokracji”), który jest przygotowywany przez Verę Jourovę, wiceprzewodniczącą ds. wartości i przejrzystości. Czytamy, że procesy te „znacznie utrudniają” pociągnięcie polityków do odpowiedzialności za publikowane komunikaty i są nowymi sposobami na „próby manipulowania elektoratem”.

Nowe przepisy mają działać równolegle z propozycją ustawy, która ograniczyłaby siłę dużych firm technologicznych – regulowałaby ona zakres ich działalności związany z udostępnianiem nielegalnych treści i sprzedażą podrabianych towarów – dodaje źródło.

Czytaj także: Komisja Europejska oczekuje od Facebooka, Twittera i Google'a obszerniejszych danych na temat walki z dezinformacją

Jak czytamy dalej, celem nowych przepisów byłoby także zapobieganie zarabianiu na reklamach politycznych, które pojawiają się na stronach internetowych zawierających dezinformację, a także zmuszenie portali społecznościowych do ostrzegania użytkowników przed tego typu treściami, gdy te zaczną zyskiwać na popularności. Zasady będą dotyczyć zarówno tradycyjnych reklam opłacanych przez partie polityczne, jak i każdego, kto płaci za takie treści w internecie. Ft.com dodaje, że nowe zasady pozwoliłyby organom regulacyjnym sprawdzać, a nawet nakładać sankcje na firmy, które nie przestrzegają kodeksu – obecnie istniejące przepisy nie zapewniają im takich możliwości.

Źródło zaznacza, że podpisanie nowego kodeksu będzie dobrowolne, jednak unijni urzędnicy będą postrzegać podpisujące się pod nim firmy w „korzystniejszym świetle” oraz jako „chętne do gry zgodnie z zasadami”. Urzędnicy Komisji Europejskiej mają nadzieję, że nowe przepisy zostaną wprowadzone „wystarczająco wcześnie” przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, które odbędą się w maju 2024 roku – czytamy dalej.

Ft.com wskazuje, że urzędnicy KE obawiają się roli, jaką media społecznościowe odgrywają w szerzeniu dezinformacji od czasów zwycięstwa Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku. Czytamy, że obawy te zwiększyły się w czasie pandemii koronawirusa, gdy m.in. wzrosła zależność od mediów internetowych i zaczęły rozprzestrzeniać się dezinformujące treści dotyczące zdrowia i polityki, powiązane z krajami takimi jak Chiny, Rosja i Iran.

Źródło zwraca także uwagę, że w ostatnim czasie Facebook zmaga się z rosnącą presją dotyczącą zachowania większej transparentności w działaniach związanych z reklamami politycznymi. W 2020 roku serwis zdecydował się zablokować wszystkie tego typu sponsorowane treści przed wyborami prezydenckimi w USA.

Czytaj także: Facebook i Google przedłużają ban dla reklam politycznych

Jak przekazuje źródło, Facebook odmówił komentarza w sprawie planów Komisji Europejskiej. Czytamy jednak, że w facebookowym poście z 17 września 2020 roku Aura Salla, Head of EU Affairs w Facebooku, przekazała, że portal społecznościowy popiera cele Brukseli dotyczące „ochrony integralności wyborów przez umocnienie wolnych i uczciwych systemów wyborczych w całej Unii”. (ak)

Źródło:

ft.com, EU proposes tighter rules on political advertising, Javier Espinoza, Michael Peel, 24.11.2020
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin