.

 

Komunikacja w służbie zdrowia: pacjent wie lepiej

dodano: 
24.05.2012
komentarzy: 
0

„Empowered patient”, nowości w komunikacji o zdrowiu, social media w branży medycznej, edukacja pacjentów oraz zdrowy styl życia to tematy, które poruszono na spotkaniu „Kawa, herbata, PR”.

Koncepcję „empowered patient” oraz badania, dotyczące zdrowego stylu życia, przedstawiła Ewelina Nazarko-Ludwiczak, healthcare&life director w Headlines Porter Novelli. Gościem spotkania był także Jakub Gołąb, były rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia. W imieniu organizatora gości powitała Joanna Delbar, wiceprezes Związku Firm PR, który był organizatorem konferencji.

Ewelina Nazarko-Ludwiczak rozpoczęła prezentację od przedstawienia badań, z których wynika, że 67 proc. europejskich pacjentów wierzy w informacje znalezione w social media (Health market InSites, 2011 r.). Wiąże się to z coraz bardziej popularną koncepcją „empowered patient”, w której głównymi cechami pacjenta stały się: wykształcenie, samodzielność, zaangażowanie. Wraz ze wzrastającą tendencją do podejmowania dialogu z lekarzem, coraz częściej tworzą się internetowe grupy wsparcia. Według Nazarko-Ludwiczak komunikacja z pacjentem powinna odbywać się na forach internetowych, które są już „oswojone”, a nie na nowo utworzonych stronach. Jak wynika z badań Health Study Consulting, pacjenci oczekują nie tylko informacji o gabinetach czy ekspertów na stronach www, ale przede wszystkim dialogu między firmą a pacjentem. Na spotkaniu wspomniano także o edukacji pacjentów w krajach europejskich. Okazuje się, że najbardziej popularne są infografiki oraz multi social chanels wraz z aplikacjami na telefon. Szacuje się, że do 2015 r. 500 mln ludzi będzie używać aplikacji na telefon. Zauważalną kwestią w internecie jest także radzenie się „dr. Google’a”. Nazarko-Ludwiczak podkreśliła, że szukanie informacji jest pozytywnym odruchem, jednak potrzebna jest dokładna weryfikacja. Do tego część pacjentów kontakt bezpośredni z lekarzem zastępuje własnymi poszukiwaniami diagnozy na stronach internetowych.

Podsumowaniem prezentacji były badania TNS Polska, dotyczące zdrowego stylu życia, przeprowadzone w kwietniu 2012 r. Wynika z nich, że 22 proc. pacjentów czerpie informacje o zdrowym trybie życia od lekarzy, 12 proc. z internetu, zaś 26 proc. nie korzysta z żadnego źródła. Wśród autorytetów w tej dziedzinie na pierwszym miejscu jest lekarz (27 proc.), potem rodzina (10 proc.) i przyjaciele (8 proc.), następnie internet (8 proc.). „Social media są jak woda”, jednak w połączeniu z innymi narzędziami mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu – spuentowała Nazarko-Ludwiczak.

W drugiej części spotkania głos zabrał Jakub Gołąb, który podjął temat pacjenta w internecie. Według niego część lekarzy jest negatywnie nastawiona do internetowych grup wsparcia, ponieważ mogą one zakłócić komunikację między lekarzem a pacjentem. Gołąb podkreślił także, że fora internetowe są „przyjaźniejsze” dla pacjentów, ponieważ zapewniają większą anonimowość niż np. Facebook. (kg)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin