Kościół musi zmienić retorykę

dodano: 
18.07.2013
komentarzy: 
0

Księża powinni zmienić retorykę, zbliżyć się do wiernych, aktywnie działać w sieci. Dobrym przykładem tworzenia pozytywnego wizerunku jest papież Franciszek - przekonują specjaliści od PR-u w serwisie wyborcza.pl.

Jak pisze Michał Wilgocki, o Kościele w Polsce mówi się praktycznie tylko przy okazji jakiegoś kryzysu albo skandalu. „W ten sposób Kościół marnuje olbrzymi potencjał” – przekonuje Szymon Sikorski z agencji Publicon. I komentując ostatnie zamieszanie wokół ks. Lemańskiego, zaznacza: „Dobry ksiądz kontra zły ksiądz. Dawid kontra Goliat. Silny kontra słaby. Tak w mediach mainstreamowych wygląda relacjonowanie konfliktu arcybiskupa Hosera z księdzem Lemańskim. A widzowie i czytelnicy swoją sympatią obdarzają tego słabszego, czyli proboszcza z Jasienicy”. Według niego to efekt błędów wizerunkowych popełnianych przez Kościół. Dla kontrastu Sikorski przywołuje przykład księdza Jacka Stryczka, pomysłodawcy odbywającej się od kilkunastu lat świątecznej akcji „Szlachetna paczka”, pomagającej ubogim rodzinom, osobom starszym i samotnym. „Ksiądz Stryczek oprócz tego, że robi wiele dobrego, bardzo skrócił dystans między sobą a wiernymi. Jest na Twitterze, Facebooku, prowadzi bloga. To chlubny wyjątek wśród hierarchów, którzy tylko przemawiają z ambon albo piszą listy pasterskie” – zauważa Sikorski. Jego zdaniem podobny problem mieli kiedyś politycy, a także profesorowie. „Przemawiali tylko ex cathedra” – mówi wprost.

Podobnie uważa Sebastian Hejnowski z Ciszewski MSL. „Umożliwiłbym wiernym bliższy kontakt z nauką Kościoła przez internet. Wielu katolików szuka inspiracji i wskazówek nie tylko podczas mszy świętej, ale też w sieci. Trafia tam na mniej lub bardziej przypadkowe treści. Polecałbym Episkopatowi założenie bloga i bieżące komentowanie spraw dotyczących Kościoła” - wylicza Hejnowski.

Jak podkreśla autor tekstu, krok bliżej świata social mediów jest Watykan. Wilgocki przypomina, że jesienią ubiegłego roku zatrudnił świeckiego specjalistę ds. komunikacji z mediami. Został nim reporter telewizji Fox News Gregory Burke, z którym PRoto.pl przeprowadziło wywiad. „Trzymając się nomenklatury piłkarskiej, musimy zacząć grać w ataku, nie tylko się bronić. Jeśli twoja jedyna taktyka to defensywa, to zazwyczaj przegrasz mecz” – tłumaczył wówczas Burke.

Co ciekawe, zaledwie kilka tygodni po jego zatrudnieniu, papież Benedykt XVI założył konto na Twitterze i zaczął „ćwierkać”do katolików na całym świecie. To samo robi Franciszek, przez ekspertów od wizerunku stawiany jako wzór dla księży na całym świecie – nadmienia dziennikarz. „Wielu ludzi ma naturalne zdolności komunikacyjne i wydaje mi się, że Franciszek taki dar posiada” – uważa Hejnowski. Inni eksperci dodają natomiast, że Kościół naprawdę mógłby zaistnieć pozytywnie w nowej medialnej rzeczywistości, bo wielu Polaków ma konserwatywne poglądy. Sikorski ocenia to tak: „Wszystkie akcje wizerunkowe trafiłyby na podatny grunt. Kościół opiera się na zaufaniu, a zaufanie buduje się przez komunikację. Warto zacząć od zmiany języka”. (es)

Źródło:

wyborcza.pl, Zejdźcie z ambon, piszcie na Twitterze. PR-owcy radzą Kościołowi, jak pokonać kryzys, Michał Wilgocki, 15.07.2013
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin