Lazar: wystąpienia publiczne i przed kamerą, cz. I

dodano: 
02.12.2013
komentarzy: 
0

Amerykanie twierdzą, że wystąpienia publiczne są jak wezwania z urzędu skarbowego: każdy się ich panicznie boi, ale niektórzy są na nie lepiej przygotowani. A przecież Amerykanie są szkoleni w sztuce debat, prezentacji i publicznych wypowiedzi od dziecka. Jednak nawet Mark Zuckerberg w swoich pierwszych wywiadach był – co tu ukrywać – beznadziejny: stremowany, spięty, jąkający się i plączący w toku wypowiedzi, nie mówiąc już o fatalnym języku ciała i sposobie reagowania na pytania dziennikarzy. Dopiero intensywny, profesjonalny trening pozwolił mu nabyć tej swady, z jaką ten symbol e-sukcesu zabiera dziś głos i zachowuje się w sytuacjach publicznych.

Swobody wypowiedzi nie należy jednak mylić z „wodolejstwem” czy wyćwiczoną i sztampową sprzedażową gadką-szmatką. Celem każdego publicznego wystąpienia jest porozumienie się ze słuchaczami i przekazanie stosownych informacji w możliwie najprostszy i najbardziej interesujący sposób, nie zaś „gadanie”. Prezentacja dla zarządu firmy lub dla klienta, prowadzenie szkoleń – wewnętrznych i zewnętrznych, udział, jako mówca, w konferencjach i panelach dyskusyjnych, wywiady i spotkania prasowe, rozmowy z podwładnymi i przełożonymi, negocjacje biznesowe, a nawet prezentacje sprzedażowe to przykłady wystąpień publicznych, z którymi każdy PR-owiec i specjalista ds. komunikacji ma na co dzień do czynienia, i do jakich musi być przygotowany.

Nazbyt często polegamy na twórczej (obecnie modnie zwanej „kreatywną”) improwizacji zapominając, że każde wystąpienie publiczne – tak jak każdy udany spektakl teatralny – musi być w każdym szczególe wielokrotnie przetrenowany. Gdy śmiejemy się z żartów i historyjek opowiadanych z lekkością i niby od niechcenia przez aktorów i kabareciarzy, mówców motywacyjnych czy trenerów biznesu pamiętajmy: oni tę zabawną puentę czy ten zapadający w pamięć przykład przećwiczyli przed lustrem lub kamerą dziesiątki razy, a także na innych słuchaczach przed nami. Pozwoliło im to dopracować każdy stylistyczny szczegół, wyraz twarzy czy gest rąk. A myślicie, że to, że rozmawiając z nami stoją po naszej lewej albo prawej stronie to czysty przypadek? Albo że w ogóle nie patrząc na zegarek wiedzą dokładnie, kiedy skończyć swoją prezentację, aby trwała ona równo 15 minut, tak jak było zaplanowane? Ciekawe też, dlaczego podczas swojego wystąpienia co kilka chwil spoglądają właśnie na nas, a przecież tyle jest innych osób w sali czy na widowni…

Zbigniew Lazar

Ciąg dalszy tekstu już niebawem na łamach PRoto.pl tymczasem:

O - GŁAAA - SZAAA - MYYY!

Szkolenie OTWARTE z autorem

11 GRUDNIA

Warszawa

"WYSTĄPIENIA PUBLICZNE I PRZED KAMERĄ"

Zapraszamy!

Poznaj program szkolenia.

ZAPISZ SIĘ!

Zbigniew Lazar jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin