Media elektroniczne coraz wyżej

dodano: 
06.03.2008
komentarzy: 
0

W styczniowym raporcie Instytutu Monitorowania Mediów „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” znalazły się aż trzy stacje radiowe, dwie telewizyjne i portal. TVN24 dogoniła peleton, Rzeczpospolita wyprzedziła Gazetę Wyborczą, a Dziennik utrzymuje pozycję lidera.

Od stycznia 2008 ranking „Najbardziej opiniotwórczych mediów” jest opracowywany na podstawie przekazów nie będących przeglądami prasy. Do raportu są kwalifikowane publikacje odwołujące się do artykułów, wypowiedzi, stwierdzeń, które pojawiły się na łamach bądź antenie innego medium, pod warunkiem, że nie są omawiane w kontekście przeglądu mediów.

Z analizy tych materiałów wynika, że w styczniu, podobnie jak w grudniu, najczęściej cytowany był Dziennik – 992 razy – dzięki powołaniom w tematach, takich jak: konflikt prezydent-premier, kontrowersje wokół WSI oraz ekonomia, rynek i finanse. Również najczęściej cytowane artykuły w styczniu pochodzą z Dziennika. Media odnosiły się do opublikowanych przez Dziennik stenogramów z posiedzenia Rady Gabinetowej dotyczącej sytuacji w służbie zdrowia („Za zamkniętymi drzwiami”) oraz do tekstu Michała Majewskiego i Pawła Reszki „WSI nazwała Kowala Pallad”.

Drugie miejsce na podium należy do Rzeczpospolitej, której wynik to 983 powołania. Na trzeciej lokacie uplasowała się Gazeta Wyborcza, cytowana 789 razy.

Na kolejnych miejscach rankingu obserwujemy ciekawe zmiany. Stacja TVN24 awansowała na czwartą pozycję (397), a dziennik Polska spadł na 10. miejsce. Z zajmującym piątą lokatę tygodnikiem Wprost (388) ostro rywalizuje Newsweek (346). Radio ZET zdetronizowało dotychczasowego lidera wśród stacji radiowych – RMF FM, różnicą 12 cytatów. Jedyny w zestawieniu portal Onet.pl awansował z 15. na 9. miejsce z wynikiem 187 cytowań. 140 powołań poza przeglądami prasy na doniesienia Super Expressu zagwarantowały mu 12. miejsce w rankingu. Fakt nie znalazł się w pierwszej piętnastce.

Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym jest Gazeta Prawna (167 powołań, 11. miejsce). Na publikacje Pulsu Biznesu inne media powoływały się w styczniu 124 razy.

Na 14. pozycji w zestawieniu pojawiło się radio TOK FM, cytowane 108 razy. Ranking zamyka druga stacja telewizyjna – TVN (106).

Od grudnia obserwujemy nową tendencję w tematyce cytowanych publikacji. Kolejny miesiąc dziennikarze najczęściej powoływali się na doniesienia innych mediów w kontekście ekonomii, rynku i finansów, a dopiero w drugiej kolejności w kontekście polityki polskiej. W styczniu wśród szczegółowych tematów powołań dominowały: narastający konflikt pomiędzy prezydentem i premierem, kontrowersje wokół likwidacji WSI, wypadek samolotu CASA, pojawienie się na rynku księgarskim nowej książki Jana T. Grossa „Strach”, dalszy ciąg śledztwa w sprawie strzelaniny w Afganistanie, śledztwo w sprawie okoliczności samobójstwa byłej posłanki SLD Barbary Blidy, przygotowania Polski do organizacji EURO 2012 oraz negocjacje w sprawie tarczy antyrakietowej.

Najwięcej cytatów z prasy regionalnej i lokalnej pochodziło – podobnie jak w zeszłym miesiącu - z woj. mazowieckiego (Życie Warszawy, 65), śląskiego (Dziennik Zachodni, 17) oraz małopolskiego, w którym wynik 17 powołań zapewnił remis Gazecie Krakowskiej i Dziennikowi Polskiemu. Od 1 do 31 stycznia na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8746 przekazów mediowych. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 11198 razy, z czego 7393 publikacji (prasowych, radiowych i telewizyjnych) nie miało charakteru przeglądu prasy.

Raport styczniowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów. (kk)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin