Miasta starają się skorzystać z blasku gwiazd

dodano: 
17.07.2013
komentarzy: 
0

Najczęstszym i najbardziej powszechnym sposobem promocji miasta przez celebrytę jest namówienie gwiazdy, która urodziła się lub mieszka w danym regionie do jego promocji. Przykładami wykorzystania znanych, pozytywnie kojarzonych twarzy w promocji miast są Anna Przybylska promująca Gdynię czy Irek Dudek i Artur Rojek w kampanii Inwazja Kultury promującej Katowice.

Jednak związanie marki czy regionu z osobą powszechnie znaną niesie także potencjalne zagrożenia. Sportowiec może stracić formę i wypaść z czołówki, albo co gorsza zostać oskarżony o doping, a aktor może zagrać w słabszym filmie lub na skutek ekstrawaganckich zachowań stracić sympatię widzów. Promocję miasta przez celebrytę rekomendowałbym zatem na zasadzie kontraktu czasowego.

Bezpiecznym rozwiązaniem wydaje się natomiast wykorzystanie wizerunku znanej nieżyjącej osoby. Jej pozycja jest nie do zachwiania, bo historia już ją rozliczyła. Salzbubrg promowany jest przez Mozarta, a Wadowice przez postać Jana Pawła II. Ciekawym przykładem jest Sieradz, który organizuje festiwal fryzjerski wykorzystując postać Antoniego Cierplikowskiego – fryzjera gwiazd, który czesał m.in. Édith Piaf czy Brigitte Bardot.

Bardzo dobrym sposobem na promocję miasta jest jego product placement w filmie lub serialu. Wersja profesjonalna tej gałęzi promocji zakłada stworzenie w mieście jednostki, która dzięki odpowiednim funduszom będzie nie tylko zwabiać ekipy filmowe do wybranego miasta, ale także czuwać nad kontekstem w jakim miasto zostanie ukazane oraz jego właściwym obrazem. Wśród sfilmowanych miast charakterystycznie wypada barwny Nowy Jork oraz pocztówkowy Paryż w filmach Woody Allena. Również Praga nieprzypadkowo pojawiła się w wielu filmach (np. Mission Impossible IV czy Tożsamość Bourne’a). Wśród seriali wymienić natomiast można promocję Sandomierza w Ojcu Mateuszu czy obraz artystycznego Krakowa w serialu Majka. Warto, w przypadku kręcenia filmu czy serialu w mieście, wykorzystać potencjał gwiazd grających w danej produkcji. Szum medialny wokół Brada Pitta kręcącego zdjęcia do nowego filmu może mieć większy zasięg niż niejedna laurka miasta wystawiona w przewodnikach turystycznych.

Ciekawym i często używanym pomysłem na promocję miasta jest także zastąpienie opatrzonego powszechnie celebryty „zwykłym człowiekiem” poprzez użycie testimonialu z udziałem ciekawych, ale niekoniecznie powszechnie znanych mieszkańców miasta. O ile w przypadku wykorzystania celebrytów mamy do czynienia z mechanizmem działania autorytetu, to Antek z Gdańska czy Anka z Poznania wzbudzają sympatię i pozwalają na utożsamienie się z bohaterem kampanii. W przypadku tego typu promocji warto oczywiście prześwietlić wybrane osoby (bezpieczeństwo w kontekście działań PR i wizerunku marki jest najważniejsze), a w wyborach kierować się na równi kryterium merytorycznym (ciekawa historia, osobowość) jak i estetycznym (obiektyw lubi postaci bardzo charakterystyczne, niekoniecznie piękne w banalnym tego słowa znaczeniu).

Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Grupy Eskadra, założyciel Eskadra MarketPlace

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin