Monika Kaczmarek-Śliwińska o Karcie Standardów Edukacyjnych Public Relations

dodano: 
04.10.2011
komentarzy: 
0

Dr Monika Kaczmarek-Śliwińska komentuje dla PRoto.pl zmiany dotyczące szkolnictwa wyższego i konsekwencje, jakie będą ona miały dla edukacji w obszarze PR.

Dwa dni temu, 1 października, weszły w życie nowe regulacje związane z reformą szkolnictwa wyższego. Obszar zmian jest znaczny i obejmuje sfery związane z samym systemem kształcenia, prawami studentów, ścieżką kariery akademickiej, a także współpracy pomiędzy uczelniami a rynkiem. Uczelnie zyskały przy tym większą autonomię, przez co tak istotna będzie praca ich ciał kolegialnych.

Znowelizowane przepisy dają niesamowitą szansę uczelniom wyższym w zakresie autonomii programowej, gdyż likwidacji ulegną znane wszystkim studentom i pracownikom uczelni tzw. standardy kształcenia, które określają zakres treści kształcenia wraz z grupami przedmiotów obowiązkowych, jak również wymiar godzinowy. Uczelnie będą mogły pozwolić sobie na swobodę w zakresie tzw. specjalności.

Dla kształcenia w obszarze public relations oznaczało to, że studenci muszą zrealizować plan studiów wg określonego standardu kształcenia (np. na kierunku „dziennikarstwo i komunikacja społeczna”, „zarządzanie” lub inny), aby móc przejść do kształcenia specjalistycznego.
Nowe przepisy pozwalają uczelniom na tworzenie nowych autorskich kierunków studiów. Daje to szansę, aby przy wsparciu autorytetów naukowych, pracodawców i ekspertów skonstruować program studiów public relations, który spełni oczekiwania studentów, pracodawców i wykładowców. Jeżeli uda się wykonać na tyle rzetelną pracę, że te trzy grupy uzyskają satysfakcję, to z pewnością będzie można mówić o wykorzystaniu szansy danej przez Ministerstwo. Z drugiej strony, taka autonomia uczelni, w przypadku, gdy konstruowaniem i realizacją programu zajmą się osoby nie do końca zorientowane w zakresie umiejętności i wiedzy absolwenta PR lub nastawione na zainteresowanie takim kierunkiem studiów potencjalnych chętnych – co w przypadku niżu demograficznego i wysokiej konkurencji na rynku usług edukacyjnych jest dość realne -  może skutkować kiepskiej jakości programem i absolwentami, których kwalifikacje nie będą przystawać do potrzeb rynku.
Dlatego, szczególnie teraz, w kontekście nowych rozwiązań ważnym jest, aby jak najszybciej opracować Kartę Standardów Edukacyjnych Public Relations, która w zamierzeniach PSPR stanowić będzie swoistego rodzaju drogowskaz, pokazywać dobre praktyki i sugerować zawartości merytoryczne oraz praktyczne programów nauczania w obszarze public relations. Zamknięcie prac grupy ekspertów oraz grup roboczych planujemy na koniec semestru letniego 2012 roku.

Nowe rozwiązania programowe wprowadzane są w oparciu o funkcjonujące w Europie tzw. Ramy Kwalifikacji. Dzięki Krajowym Ramom Kwalifikacji (KRK) dyplomy uzyskane na polskich uczelniach będą mogły być porównywane z dyplomami z innych krajów europejskich.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin