Najbardziej opiniotwórcze media w sierpniu 2020. Onet wciąż liderem

dodano: 
24.09.2020
komentarzy: 
0

Według cyklicznego badania Instytutu Monitorowania Mediów podium najbardziej opiniotwórczych polskich mediów w sierpniu 2020 roku kolejny miesiąc z rzędu zajęły kolejno: portal Onet, stacja TVN24 i dziennik Rzeczpospolita. W TOP 15 znalazły się także Program 24 Polskiego Radia i TV Trwam – oba tytuły ze wzrostem aż o jedenaście pozycji względem ubiegłego miesiąca.

Ranking ogólny niezmienne od ponad roku otwiera Onet.pl z wynikiem 5,2 tys. publikacji. Wśród materiałów redakcji, które były najczęściej upowszechniane w innych mediach, znalazły się m.in. sprawa ustępstw Polski w przedmiocie immunitetu dla amerykańskich żołnierzy podczas negocjacji z USA nad Wspólną Deklaracją Współpracy Obronnej (EDCA) czy rozmowa z Bronisławem Komorowskim, który ze względu na obawę przez zarażeniem się koronawirusem zapowiedział swoją nieobecność w Zgromadzeniu Narodowym, w trakcie którego Andrzej Duda został oficjalnie zaprzysiężony na drugą kadencję.

Miejsce drugie zajął dziennik Rzeczpospolita, którego artykuł wraz z sondażem na temat projektu wydzielenia Warszawy i przyległych do niej powiatów z województwa mazowieckiego był szeroko udostępniany w innych materiałach mediowych. Na miejscu trzecim uplasowała się stacja TVN24 m.in. za sprawą wypowiedzi na antenie rzecznika rządu Piotra Müllera nt. formy wypłacania świadczeń 500 plus czy sankcji finansowych dla przedsiębiorstw, które nie przestrzegają obowiązujących zaleceń sanitarnych.

Program Pierwszy Polskiego Radia (Jedynka) zanotował wzrost o trzy miejsca m.in. w związku z wywiadem z ówczesnym ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, który zapowiedział w nim szereg nowych kontroli w zakresie epidemii COVID-19. O jedenaście miejsc natomiast wzrosła pozycja TV Trwam ze względu na liczne publikacje o kontrowersyjnych wypowiedziach na antenie telewizji łódzkiego kuratora oświaty Grzegorza Wierzchowskiego, który mówił m.in. o „wirusie LGBT”. Taki sam wzrost w rankingu zanotowała także Stacja 24 Polskiego Radia, na antenie której rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego Jan Bondar pytany był m.in. o przygotowania systemu oświaty do walki z koronawirusem.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Tytuły prasowe

Miejsca pierwsze i drugie w kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, zajęły kolejno tytuły Rzeczpospolita – cytowana ponad 3,4 tys. razy – i Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem 1,7 tys. powołań. Podium zamyka natomiast Super Express, którego pozycja wzrosła o dwa miejsca względem lipca 2020 roku m.in. dzięki donosom redakcji, że ówczesny minister zdrowia Łukasz Szumowski wakacje spędzał na hiszpańskiej wyspie Fuerteventura (Wyspy Kanaryjskie). Wzrost aż o piętnaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca zanotował dwutygodnik „Wspólnota” (679 wycinków), na który w związku z publikacją rankingu zamożności polskich samorządów za rok 2019 powoływano się setki razy. Tygodnik „Wprost” na miejscu ósmym z wynikiem 440 cytowań (ponad dwa razy więcej niż w lipcu br.) m.in. za sprawą wywiadu z prezydentem Andrzejem Dudą, w którym wspominano temat emerytur stażowych. Największy zaś wzrost w tej kategorii dotyczy tygodnika „Sieci”, który w sierpniu opublikował wywiad z premierem Matuszem Morawieckim m.in. na temat kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Stacje telewizyjne

Tytuł najbardziej opiniotwórczej stacji telewizyjnej w sierpniu, niezmiennie od początku roku 2020, przypada stacji TVN24 z wynikiem ponad 3,3 tys. cytowań. Na miejscu drugim znalazł się Polsat News, który na podium także utrzymuje się już od stycznia tego roku, a za nim TVPInfo z wynikiem 716 wzmianek. O dwie pozycje w stosunku do lipca 2020 roku podniosła się też w rankingu TV Trwam.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Stacje radiowe

W rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych pierwsze miejsce od początku roku zajmuje RMF FM, które w styczniu cytowano 2,2 tys. razy. Na miejscu drugim, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, znalazł się Program I Polskiego Radia z wynikiem ponad 1 tys. powołań. Czołówkę zamyka natomiast Polskie Radio 24 cytowane w sierpniu 891 razy. Znaczące wzrosty zanotowało zarówno Radio Gdańsk, w którym prezes PKN Orlen Daniel Obajtek udzielał wywiadu na temat przejęcia przez koncern Grupy Lotos, jak i Radio Wrocław, w którym gościem był premier Mateusz Morawiecki.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Portale internetowe

Na czele znalazł się Onet.pl (5,2 tys. cytowań), a za nim portal Wp.pl z wynikiem 2 tys. cytowań. Na miejscu trzecim ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do lipca plasuje się Money.pl cytowany ponad 900 razy m.in. za sprawą wywiadu z początku sierpnia z ówczesnym ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, w którym polityk zapowiadał większe kontrole odnośnie do przestrzegania zaleceń sanitarnych. Wzrosła również liczba cytowań portalu Wirtualnemedia.pl, na którego łamach redakcja m.in. informowała o zapowiadanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji nowych stawkach abonamentu RTV, a także o ponownym powołaniu Jacka Kurskiego na prezesa TVP.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Tygodniki i dwutygodniki

Miejsce pierwsze kategorii zajął dwutygodnik „Wspólnota” (679 cytowań), na który w związku z publikacją rankingu zamożności polskich samorządów za rok 2019 powoływano się setki razy. Na drugim miejscu natomiast znalazł się „Wprost” (440 cytowań), na łamach tygodnika wypowiadał się m.in. prezydent Andrzej Duda. Czołówkę tej kategorii z wynikiem 323 cytowań zamyka tygodnik „Sieci”, który m.in. opublikował wywiad z premierem Matuszem Morawieckim.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Miesięczniki i dwumiesięczniki

Najczęściej cytowanym – 208 razy – tytułem kategorii w sierpniu okazał się miesięcznik „Press”, na który często powoływano się w związku z publikacją szczegółowych informacji nt. powołania przez Radę Mediów Narodowych na prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego. Na kolejnych miejscach podium znalazły się magazyny „Forbes” oraz „Perspektywy”. Do rankingu zaklasyfikował się również tytuł „Zwierciadło”, w przypadku którego redaktorzy opublikowali na łamach pisma list Macieja Stuhra do córki Matyldy, która skończyła w tym roku 20 lat.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Media ekonomiczne i biznesowe – prasa

W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomicznym i biznesowym na pierwszym miejscu znalazła się Rzeczpospolita, cytowana w sierpniu o 207 pozycji częściej niż w lipcu. Za nią, na miejscu drugim, uplasował się Dziennik Gazeta Prawna, a podium zamyka Puls Biznesu, który cytowany był 418 razy.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Media ekonomiczne i biznesowe – portale

W rankingu mediów o profilu biznesowym i ekonomicznym obejmującym portale internetowe na miejscu pierwszym znalazł się Money.pl, cytowany w sierpniu ponad 900 razy. Drugim najbardziej opiniotwórczym medium tej kategorii okazał się Businessinsider.pl, natomiast podium z wynikiem 257 wzmianek zamyka Bankier.pl. Pozycję czwartą i piątą zajmują kolejno portal 300gospodarka.pl i WNP.pl.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

Media regionalne

W rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych sierpnia na pierwszym miejscu, ze wzrostem aż o sześć pozycji w rankingu, znalazło się Radio Gdańsk, cytowane 250 razy. Tuż za nim uplasowało się Radio Wrocław, którego miejsce poszybowało aż o osiem miejsc w górę. Miejsce trzecie natomiast ze wzrostem o sześć oczek zajął Głos Wielkopolski.

Raport IMM cytaty sierpień 2020

PEŁNY RAPORT MOŻNA ZNALEŹĆ NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 41 261 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 sierpnia 2020 roku.

Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych - poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (www.imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów IMM”, w przypadku mediów tradycyjnych - poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM”.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin