.

 

IMM: „Najbardziej opiniotwórcze media” z nową metodologią

dodano: 
06.03.2018
komentarzy: 
0

W styczniu 2018 roku najczęściej cytowanym medium w Polsce był TVN, tuż za nią znalazły się radio RMF i stacja TVN24. W piątce najbardziej opiniotwórczych mediów są też dziennik Rzeczpospolita i TVPInfo. To wyniki najnowszego raportu, wykonanego przez Instytut Monitorowania Mediów, który w 2018 roku został rozszerzony o analizę portali internetowych.

W styczniu największą uwagę dziennikarzy przykuły reportaż o neonazistach w Polsce oraz plany rekonstrukcji rządu. W mediach często powtarzały się echa sprawy głosowania nad ustawą dotyczącą aborcji oraz nowelizacji ustawy o IPN.

Prasa

Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Fakt. Zwycięzca rankingu za styczeń 2018 roku zawdzięcza swoją wysoką pozycję badaniu, które dotyczyło wprowadzenia całkowitego zakazu aborcji oraz informacjom na temat rekonstrukcji rządu.

Najczęściej cytowanym tygodnikiem stycznia okazał się „Tygodnik Powszechny”. Na drugim miejscu znalazła się „Gazeta Polska”, a trzecie miejsce przypadło tygodnikowi „Do Rzeczy”. Zwycięzca styczniowego rankingu swoją pozycję zawdzięcza wywiadowi z Donaldem Tuskiem.

„Perspektywy” znalazły się w styczniu na pierwszym miejscu wśród miesięczników dzięki rankingowi szkół średnich. Drugie i trzecie miejsce przypadło kolejno miesięcznikom „Forbes” oraz „Playboy".

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych najwięcej cytowań uzyskał TVN. TVN24 znalazło się na drugim miejscu, a na trzecim miejscu uplasowało się TVPInfo. TVN zawdzięcza pierwszą pozycję opublikowaniu reportażu o polskich neonazistach.

Radio

RMF FM jest styczniowym liderem cytowalności wśród stacji radiowych, wyprzedzając Radio ZET oraz PR1. Swoją pozycję zawdzięcza m.in. wywiadowi z Anną Azari, ambasador Izraela w Polsce, oraz jej wypowiedzi na temat nowelizacji ustawy o IPN.

Portale internetowe

Najczęściej cytowanym portalem internetowym w styczniu została Wirtualna Polska za sprawą publikacji informacji na temat miejsca urodzenia Teresy Czerwińskiej. Kolejne pozycje zajmują Onet.pl oraz Wirtualnemedia.pl.

Media ekonomiczne

Dziennik Gazeta Prawna uplasował się na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych w Polsce. Wyprzedził m.in. Puls Biznesu oraz Gazetę Giełdy Parkiet.

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu znalazło się Radio Szczecin. Na drugim miejscu ex aequo znalazły się Radio Plus oraz Gazeta Krakowska. Trzecie miejsce przypadło Radio Kraków.

Autor: Anastasiia Kuzhda

O badaniu:

Badanie przeprowadzono na podstawie 34 120 przekazów z mediów (materiałów prasowych, programów radiowych, telewizyjnych i materiałów z portali internetowych) z okresu od 1 do 31 stycznia 2018. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 34 419 razy (27 128 razy w portalach internetowych, 3 656 w prasie, 2 508 w telewizji i 1127 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism; stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin) oraz portale internetowe na których regularnie pojawiają się nowe treści, z wyłączeniem portali o charakterze agregatorów treści oraz serwisów informacyjnych.

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio, telewizji i portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów: prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Od stycznia 2018 roku badanie rozszerzone zostało o analizę cytowań w portalach internetowych. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media. 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin