.

 

„Przemoc w internecie zostawia niewidzialne rany”. Rusza kampania o cyberprzemocy

dodano: 
18.01.2021
komentarzy: 
0

18 stycznia 2021 roku, w Blue Monday, ruszyła kampania „Przemoc w internecie zostawia niewidzialne rany”, poświęcona problemowi cyberprzemocy wśród młodych osób. Akcja została zorganizowana przez ekspertów ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce i Państwowego Instytutu Badawczego NASK

Dowiadujemy się, że prawie „połowa polskich nastolatków doświadczyła agresji w internecie”, a dodatkowo czytamy, że 39 proc. z nich nikomu o tym nie powiedziało. Organizatorzy kampanii starają się podpowiedzieć na pytanie dlaczego. Inicjatorzy przekazują też, że przemoc w internecie dotyczy rasizmu, wyśmiewania wyglądu, pochodzenia czy poglądów, ale źródłem problemów jest również „zmiana języka, którym posługujemy się na co dzień do opisywania otaczających nas zjawisk” i „normalizacja agresji i przemocy w sieci”.

Celem kampanii jest podnoszenie świadomości rodziców na temat cyberzagrożeń, zmiana ich postaw oraz przekonanie, że obecny czas, w którym tak wiele czynności życiowych sprowadza się do internetu, wymaga obecności i nadzoru opiekunów. Czytamy bowiem, że w przeciwnym razie „sieć może być bardzo niebezpieczną przestrzenią”.

„W naszej kampanii chcemy powiedzieć, że słowa w internecie są jak niewidzialne naboje: nie powodują realnych siniaków, złamań czy okaleczeń, ale zostają po nich ślady w postaci lęków, samookaleczeń, depresji” – mówi Anna Choszcz-Sendrowska, przedstawicielka SOS Wiosek Dziecięcych w Polsce. „Dla dzieci przykra wiadomość, skierowana do koleżanki z klasy, okraszona skrótem: XD to jedynie żart, często nie zdają sobie sprawy, że dla niektórych ich kolegów to może być głęboka rana. Dorośli widzą dopiero skutki agresji, ale nie zawsze łączą je z przemocą w internecie, która często pozostaje niewidzialna i niesłyszalna. Naszym celem jest głośny sprzeciw przeciw normalizacji przemocy, bo to, co kiedyś było obrazoburcze, dziś już nikogo nie wzrusza. Na więcej pozwalają sobie w internecie zarówno dorośli, jak i dzieci” - tłumaczy i dodaje, że przemoc i agresja nigdy „nie były tak dostępne jak dzisiaj”.

NASK podaje, że 49 proc. nastolatków doświadczyło agresji słownej w internecie, a 47 proc. uważa, że w sieci dominuje agresja i nietolerancja. Młodzi użytkownicy przyznają też, że w sieci są poniżani (19 proc.), zastraszani (14 proc.), a 12 proc. z nich mówi, że doświadczyło rozpowszechniania na swój temat fałszywych informacji.

„Niepokoi również fakt, że dzieci rzadko proszą dorosłych o pomoc” – zaznacza Agnieszka Żeglińska, dyrektor ds. rozwoju społeczeństwa informacyjnego w NASK. „I właśnie m.in. z tego powodu przemoc w internecie staje się niewidzialnym zjawiskiem. Dzieci są tam nie tylko poniżane czy obrażane, ale są również narażone na szkodliwe treści, niedostosowane do ich wieku czy emocjonalnego rozwoju” – wyjaśnia.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w swoich przekazach chce zachęcić nastolatków, by w sytuacji poczucia zagrożenia nie obawiali się o poinformowaniu o tym dorosłych, a z kolei rodziców przekonuje do zapoznania się z tematem cyberprzemocy i bycia bardziej uważnymi na zachowania swoich dzieci w internecie.

Elementem kampanii są działania outdoorowe. 18 stycznia 2021 roku, czyli w Blue Monday (najbardziej depresyjny dniu roku) na wielkim interaktywnym ekranie w Warszawie (przy Placu Unii Lubelskiej) pojawił się plakat kampanii przedstawiający dzieci z binarnymi, internetowymi ranami i siniakami, które internauci mogą zmniejszyć przez wejście na specjalną stronę internetową dząc jestemzsos.org lub oznaczając akcję w mediach społecznościowych przy użyciu hashtagu: #JestemzSOS.

Do działania zapraszają młodzi twórcy internetowi, tacy jak Maria Jeleniewska, Kinga Sawczuk, Kuba Norek czy Marlena Sojka. Na stronie www można znaleźć także informacje o tym, jak rozmawiać z dzieckiem o cyberprzemocy oraz jak zgłosić się do edukacyjnej akcji #JestemzSOS, czyli projektu, który promuje empatię i szerzy tolerancyjne postawy. Kampanię wspiera też spot reklamowy.

Ogólnopolska kampania prowadzona będzie do lutego 2021 roku. Za przygotowanie koncepcji kreatywnej i strategii odpowiada agencja VMLY&R Poland, a za produkcję Papaya Films, Badi Badi oraz Głośno. Spot wyreżyserował Antek Nykowski. (kd)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin