Nomadzi – mobilne społeczeństwo. Co powinny o nim wiedzieć marki?

dodano: 
06.02.2017
komentarzy: 
0

Nomadzi to ludzie, którzy porzucają wygodne życie, pracę na etat i przemieszczają się z miejsca na miejsce bez zapuszczania korzeni. To im przygląda się w swoim najnowszym raporcie trendwatcherka Natalia Hatalska.

Trend ten jest napędzany zmianami demograficznymi, w tym zwłaszcza oczekiwaniami i postawami Millenialsów wobec życia, pracy, wolnego czasu. Autorka zwraca uwagę na to, że wokół cyfrowego nomadyzmu narosło sporo mitów.

„Wciąż próbuje się go definiować przez technologię, podczas gdy z naszych badań wynika, że sami nomadzi przez technologie się nie definiują. Oni korzystają z niej bezpośrednio, ale w rzeczywistości stanowi to dla niej coś naturalnego, coś, co jest w tle”.

Nomadzi to atrakcyjna grupa dla marek - są bowiem otwarci, ciekawi świata, nastawieni na gromadzenie doświadczeń. Najważniejsze wnioski są następujące: współcześni nomadzi to osoby młode, (88 proc. stanowiło osoby w wieku 25-44 lat), płeć nie jest jednak ich elementem różnicującym – 51 proc. to mężczyzni, 49 proc. kobiety.

Aż 83 proc. respondentów określających siebie jako cyfrowych nomadów lub prowadzących taki tryb życia zadeklarowało, że najważniejszą wartością w życiu jest dla nich wolność. Na 2. miejscu – ze wskazaniem na poziomie 78 proc. – znalazła się niezależność. Współczesny nomad to często, lecz nie zawsze, freelancer. Wśród nomadów zdarzają się bowiem także osoby, które zatrudnione są u jednego pracodawcy, ale pracują zdalnie z dowolnego miejsca na świecie. Wśród nomadów spotkać można też właścicieli start-upów i przedsiębiorców.

Najatrakcyjniejszym rodzajem pracy dla cyfrowych nomadów jest samozatrudnienie, prowadzenie własnej działalności i freelancing – wybrało je łącznie 91 proc. badanych. Pracę na etat w biurze wskazało zaledwie 5 proc. respondentów.

Tylko 18 proc. ankietowanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że „pieniądze i rzeczy materialne są ważne w życiu”, zdanie to zresztą znalazło się jako ostatnie na liście tych, z którymi się zgadzają.

Wszyscy respondenci, którzy uznali siebie za współczesnych nomadów lub prowadzą taki styl życia, zadeklarowali, że wykorzystują technologie do utrzymywania kontaktu z rodziną i znajomymi znajdującymi się daleko od nich. 88 proc. używa do tego mediów społecznościowych (np. Facebooka), 67 proc. mejli, a 66 proc. komunikatorów audio/wideo. Mimo swobodnego traktowania pojęcia „rodzina” w tradycyjnym znaczeniu (rodzice, rodzeństwo etc.) ma ona dla współczesnych nomadów duże znaczenie. 45 proc. respondentów zadeklarowało, że zgadza się ze stwierdzeniem: „rodzina jest dla mnie bardzo ważna”. Samotność i utrudniony kontakt traktują jako główne wady nomadyzmu. 60 proc. osób  uznających się za nomadów odpowiedziało, że w przyszłości chce założyć rodzinę i mieć dzieci.

Na pytanie o to, czy wówczas będą chcieli kontynuować swój styl życia, zaledwie 3 proc. badanych odpowiedziało „zdecydowanie nie”. 42 proc.deklaruje, że będzie żyła tak jak do tej pory, nawet gdy założy rodzinę i pojawią się dzieci. W dalszej części czytamy, że aż 70 proc. z badanych nomadów zgadza się ze stwierdzeniem, że „świat jest globalną wioską, mój dom jest tam, gdziekolwiek będę”.

43 proc.  zadeklarowało natomiast, że zgadza się ze stwierdzeniem „moi przyjaciele są dla mnie jak rodzina”. Jeżeli chodzi o status rodzinny, to 31proc. respondentów zadeklarowało, że żyje w klasycznej rodzinie, rozumianej jako posiadanie męża/żony/dzieci. Jednocześnie prawie 60 proc. badanych osób pozostaje w związku.

Metodologia:

Na potrzeby raportu przeprowadzono badania ilościowe uzupełnione o wywiady z 35 osobami, które prowadzą styl życia wpisujący się w definicję nomadyzmu lub same uważają się za współczesnych nomadów.

Wywiady pogłębione zostały zrealizowane w dniach 1–31 czerwca 2016 roku w Gdańsku, Sopocie, Warszawie, Poznaniu i Toruniu.

Badanie ilościowe zostało zrealizowane przez Mobile Institute z wykorzystaniem metody CAWI (Computer–Assisted Web Interview) – responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach www, forach oraz w wysyłce mailowej. W tym celu przygotowano dwie ankiety. W pierwszej zebrano opinie od 1022 polskich internautów, w drugiej – anglojęzycznej – 98 opinii osób z całego świata określających się jako cyfrowi nomadzi. Badanie internautów zrealizowano w dniach 9–14 września 2016 roku, a badanie na grupie cyfrowych nomadów – od 21 września do 9 listopada 2016 roku. Obie grupy otrzymały dedykowane ankiety badawcze.  (mw)

Więcej informacji o raporcie, jak i samo badanie znajdują się tutaj.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin