Norwegia walczy z retuszem w mediach społecznościowych

dodano: 
01.07.2021
komentarzy: 
0

Norweski rząd zaczyna walkę z promowaniem nierealistycznych standardów piękna w mediach społecznościowych. Przyjęto przepisy, które wymuszają czytelne oznaczanie retuszowanych fotografii i filmów – opisuje wmagazine.com.

Marki, celebryci i influencerzy aktywni m.in. na Instagramie czy TikToku będą musieli w wyraźny sposób zaznaczać, że dane zdjęcie lub wideo zostało poddane retuszowi – czytamy.

Okazuje się, że zgodnie z nowymi regulacjami, przyjętymi w czerwcu 2021 roku, wszystkie materiały promocyjne, w których wykorzystano retuszowane zdjęcia lub filmy, będą musiały być oznaczone specjalną etykietą przygotowaną przez norweskie Ministerstwo ds. Dzieci i Rodziny. Przepisy dotyczą wszystkich platform społecznościowych. Jak czytamy, mimo że według przepisów obowiązek ten dotyczy jedynie materiałów reklamowych, to podlegać mu będą także influencerzy i celebryci, jeśli dana publikacja w social mediach przynosi im jakiekolwiek korzyści.

Dalej czytamy, że przepis nie określa, jakie rodzaje modyfikacji należy oznaczyć. Czytamy, że etykieta odnosi się do wszelkich form modyfikacji figury, np. zwiężania talii, a także usuwania skaz, powiększania ust czy mięśni. Naruszenie prawa może skutkować nałożeniem grzywny – podaje źródło.

Działania norweskich władz mają na celu przede wszystkim ochronę dzieci i młodzieży przed presją dotyczącą wyglądu. Czytamy bowiem, że zdaniem tamtejszego Ministerstwa ds. Dzieci i Rodziny, presję tę widać w miejscach pracy, przestrzeni publicznej, domu czy w mediach.

Plan na walkę ze sztucznymi standardami piękna poparło wielu influencerów z Norwegii, nawołują oni do tego, by przepisy rozszerzyć na wszystkie posty w mediach społecznościowych.

To nie pierwsze działania mające na celu walkę z retuszowanymi zdjęciami w social mediach. W lutym tego roku brytyjski Urząd. ds. Standardów Reklam stwierdził, że instagramerzy nie powinni używać upiększających filtrów do zdjęć promujących kosmetyki, bo może to wprowadzać odbiorców w błąd. Wcześniej, w 2017 roku, we Francji wprowadzono nakaz oznaczania zdjęć poddanych retuszowi w magazynach modowych. (mb)

Źródło:

wmagazine.com, Norway’s New Law Requires Influencers To Disclose Photo Retouching, Meagan Fredette, 30.06.2021
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin