Nowy marketing w kreowaniu wartości firmy – konferencja Harvard Business Review

dodano: 
10.04.2013
komentarzy: 
0

Jakie trendy będą dominować w komunikacji w najbliższym czasie, jak je wykorzystywać i zwiększać konkurencyjność oraz wyniki finansowe firmy i wreszcie – jak tworzyć strategie marketingowe, aby rzeczywiście kreowały produkty i marki oraz generowały realny wzrost biznesu – na te pytania starali się odpowiedzieć prelegenci konferencji „Nowy marketing w kreowaniu wartości firmy”, z gościem specjalnym Martinem Sorrelem w roli głównej.

Spotkanie, zorganizowane przez Harvard Business Review Polska, było symbolicznym podkreśleniem rosnącego znaczenia regionu ECC oraz Polski na mapie międzynarodowego biznesu. Upłynęło przede wszystkim pod znakiem zmian na rynku komunikacji. Zmieniają się kompetencje agencji reklamowych, rośnie ich rola jako konsultantów, co z kolei sprawia, że firmy, ich menadżerowie i prezesi, powinni znaleźć nowe sposoby na efektywne wykorzystanie poniesionych na to wydatków. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Millward Brown w ostatnich 3 latach aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw zainicjowało lub wprowadziło projekty innowacyjne. 72 proc. z nich uważa, że motywem działań innowacyjnych jest ochrona środowiska i wartości społeczne. Wiele firm w tym celu stosuje zaawansowane narzędzia rywalizacyjne.

Ewoluuje także podejście konsumentów do marki i produktu – poprzez szerszy dostęp do informacji i nowoczesnych technologii. Odbiorcy – coraz bardziej świadomi – stają się wybredni i krytyczni. Łatwiej dzielą się opiniami i natychmiast mogą zweryfikować obietnicę składaną im przez markę. Jak powiedziała podczas końcowego panelu Agnieszka Węglarz (Marketing 4 Business, Polkomtel), „dziś marketing stapia się z biznesem, co wymaga od marketera szerokiej wiedzy i trafnej syntezy, by wyróżnić się w sposób, który przyniesie wartość dla firmy”. Rafał Baran z Grey Polska, podkreślił, że „w Polsce łatwe wzrosty się skończyły i trzeba się wyróżniać, a to wymaga odwagi”. „Bycie takimi jak inni, to żadna strategia, a przynajmniej nie taka, która zagwarantuje sukces” – powiedział.

Prelegenci zaznaczali również, że rodzaj medium i narzędzi wykorzystanych w komunikacji mocno na nią wpływają, ale nie zmieniają jej istoty. Tak naprawdę „liczy się pomysł, idea, umysł i kreacja. Reszta to środki, a nie cele same w sobie”. Z przedstawicielami polskich firm zgodził się sir Martin Sorrel (Chief Executive Officer, WPP Group), który uważa, że kreacja stanowi siłę marketingu i tłumaczy: „Baza nie uległa zmianie. To sposoby komunikacji mamy dziś inne, bo reagujemy na zmieniające się zwyczaje konsumentów”. Mimo to, według niego ciągle zbyt wiele wydajemy na gazety i magazyny, a zbyt mało inwestujemy w internet. Bartosz Dobrzyński (P4), który przedstawił na konferencji case Play, zaznaczył, jak ważne jest, by już na samym początku budowania marki wiedzieć, co chce się na jej temat powiedzieć. Dodał przy tym, że tzw. storytelling i content generation wymagają bardziej wiedzy i kreatywności niż potężnych nakładów finansowych.

Spotkanie poświęcone było także nowym wyzwaniom związanym z dynamicznym rozwojem technologii i mediów nietradycyjnych. Gdy gaming czy augmented reality w komunikacji jednych firm odgrywają już dużą rolę, dla innych cały czas pozostają nieznane. Ich skuteczne wykorzystanie zostało przedstawione przez międzynarodowych specjalistów: Shane’a Atchisona (dyrektora zarządzającego Possible), Jona Williamsa (dyrektora ds. technologii cyfrowych & dyrektora kreatywnego w Grey EMEA) oraz Witolda Jankowskiego (Harvard Business Review Poland). Co ciekawe, badanie Millward Brown wykazało, że 65 proc. aktywnych internautów w Polsce gra w gry. W 2011 roku wartość globalna rynku gier wynosiła ok. 18,6 mld USD, w samych Chinach – 6 mld. Polski rynek w 2012 roku osiągnął wartość ponad 400 mln USD. Jeżeli chodzi o media społecznościowe, korzysta z nich u nas ponad 62 proc. użytkowników sieci. W ubiegłym roku Polacy kupili 1,3 mln tabletów.

Osobne miejsce poświęcono cyfrowym innowacjom istotnym w sektorze publicznym, co udowodniła ostatnia edycja słynnych targów informatyczno-technologicznych CeBIT w Hanowerze. Przekonywano poza tym, że zachodząca właśnie wielka zmiana na rynku komunikacji powoduje wzrost znaczenia badań rynku dla tworzenia skutecznych kampanii. Swoje wystąpienia przygotowali także: Tim Wragg (prezes Millward Brown Europe), Agnieszka Węglarz (szef zespołu odpowiedzialnego za zarządzanie marką Plus), Paweł Ciacek (współzałożyciel SMG/KRC, obecnie Millward Brown) i Wojciech Pronobis (Marketing 4 Business). (es)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin