O relacjach dziennikarzy z PR-owcami
Goście programu EKG w Radio TOK FM, Adam Łaszyn z Alert Media i Przemysław Kutnyj z agencji Ad Publica, rozmawiali o relacjach dziennikarzy i PR-owców. Zdaniem Łaszyna istotą pracy PR-owca z dziennikarzem jest współpraca: „mam taką tezę, że PR-owcy są deszyfratorami, chodzi o to, żeby zdeszyfrować trudny język lub trudne problemy, które chcieliby komunikować nasi klienci lub szefowie na język mediów”. Do tego potrzebny jest ktoś, kto rozumie jednocześnie potrzeby klienta i potrzeby mediów.
Na pytanie, czy funkcje te mogą być łączone Kutnyj zdecydowanie zaprzeczył. Zdaniem Łaszyna będąc PR-owcem można udzielać się jako publicysta, by wytłumaczyć, na czym polega praca specjalisty ds. public relations. Zdaniem Kutnyja dziennikarze często traktują PR-owców jako źródło informacji, często uzyskiwanej „na gwałt”, ale nie zauważają, że jest to możliwe, bo relacje te są budowane od jakiegoś czasu. Łaszyn uważa, że działy PR w firmach i korporacjach rozwijają się najszybciej – bo ich szefowie coraz częściej zdają sobie sprawę, że muszą się komunikować i potrzebują do tego profesjonalistów. W korporacjach często traktuje się PR-owców jak dziennikarzy, bo starają się oni o to, by dostarczyć mediom jak najlepszy materiał.
Kutnyj zauważył, że czasem PR-owcy nie rozumieją, jak zainteresować media. „Jeśli dziennikarz nie potrafi zrozumieć czegoś przesłanego przez PR-owca to jest to wina PR-owca. (…) Dziennikarze bez nas mogą funkcjonować, my bez dziennikarzy nie”- dodał Łaszyn. Podał on także przykład z New York Timesa, w którym nawet 65% informacji jest inspirowana przez PR-owców. Kutnyj zauważył, ze lepiej współpracuje mu się z dziennikarzami lokalnymi.
PR-owcy uczą swoich klientów jak mówić „setkami”, bo tak działają media. Nikt w telewizyjnych serwisach informacyjnych nie ma czasu na długie informacje i wnikliwe analizy, Łaszyn widzi w tym szansę dla prasy. Wyraził on też opinię, że rynek PR-owców w Polsce zmienia się szybko i na dobre, o czym ma świadczyć coraz większa liczba nagród dla polskich agencji zdobywanych na międzynarodowych konkursach.