Oderwanie się od współczesności w stronę sztuki, czyli kampania DESA Unicum

dodano: 
23.09.2016
komentarzy: 
0

Dom aukcyjny 19 września rozpoczął kampanię, w której wykorzystał obrazy trzech współczesnych malarzy: Wojciecha Fangora, Victora Vasarely'ego i Juliana Stańczaka, warte łącznie 4,1 mln złotych.

Celem projektu jest oderwanie na chwilę współczesnego mieszkańca miasta od codzienności i skierowanie jego uwagi w stronę sztuki.

The Masterpiecie autorstwa DESA Unicum ma stanowić niejako kaplicę sztuki. To pawilon umiejscowiony w Galerii Moktów, do którego nie dochodzą żadne dźwięki ani światła z zewnątrz. Osoba która wejdzie do przestrzeni zobaczy trzy obrazy i przez minutę pozostanie z nimi sama.

„Obcowaniu ze sztuką nieczęsto towarzyszy dziś intymna atmosfera. Gdy pojechałem do Luwru obejrzeć Mona Lisę, zamiast zachwytu poczułem rozczarowanie. The Masterpiece pozwala na obcowanie ze sztuką bardzo blisko, tak jak mogą to robić kolekcjonerzy” – podkreśla prezes Domu Aukcyjnego DESA Unicum Juliusz Windorbski.

Do projektu wybrano prace: „M 55” Wojciecha Fangora z 1968 roku (estymowana wartość – 1,2 miliona złotych), „Nebulus” Victora Vasarely'ego (2 miliony złotych) z 1978 roku i „Lumina” Juliana Stańczaka z 1991 roku (900 tysięcy złotych).

Wojciech Fangor (1922-2015) – malarz, rysownik, rzeźbiarz i plakacista, autor pierwszej na świecie instalacji przestrzennej. Namalował wiele prekursorskich dla sztuki op-artu dzieł, wśród nich „M 55”, które będzie można już wkrótce oglądać dzięki projektowi The Masterpiece. Prace Fangora należą do najdroższych obrazów współczesnych polskich twórców – 1 maja w Filadelfii za „M 62” zapłacono 310 tysięcy dolarów. Zarazem notują wyjątkowo dynamiczny wzrost wartości – sięga nawet kilkudziesięciu procent rocznie.

Victor Vasarely (1906-1997) – węgiersko-francuski artysta, malarz, autor manifestów założycielskich op-artu. Wpływ prac twórcy w latach 60. można było rozpoznać niemal wszędzie – jego obrazy stały się podstawą kultury popularnej. Jego prace pokazywały najważniejsze galerie i muzea na świecie, m.in. paryskie Centre Pompidou i londyńska Tate. Twórczość artysty można oglądać w aż trzech dedykowanych wyłącznie Vasarely'emu muzeach – jednym we Francji i dwóch na Węgrzech.

Julian Stańczak (1928) jeden z pionierów op-artu. Powszechnie uważa się, że nazwa kierunku op-art pochodzi od tytułu jego pierwszej wystawy w Nowym Yorku – „Optical Paintings”. Obrazy Stańczaka znajdują się w kilkudziesięciu muzealnych kolekcjach, m.in. w Smithsonian American Art Museum oraz San Francisco Museum of Modern Art. Niedawno jedna z prac artysty została włączona do jednej z najbardziej prestiżowych kolekcji sztuki na świecie w nowojorskim Museum of Modern Art.

Wstęp do pawilonu jest darmowy. Należy jednak wcześniej się zarejestrować za pośrednictwem strony.

Zamknięcie pawilonu zaplanowano na 25 września.

(ak)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin