.

 

Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie ogłasza, że „Polska to chory kraj”

dodano: 
10.09.2019
komentarzy: 
0

We wrześniu 2019 roku Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie rozpoczęła kampanię społeczną „Narodowy Kryzys Zdrowia”. Celem akcji jest zachęcenie pacjentów, lekarzy i polityków do podjęcia „solidarnej walki” o publiczny system ochrony zdrowia, który zdaniem organizatorów jako jedyny może zapewnić Polakom dostęp do wszystkich świadczeń medycznych.

„Katastrofalna kondycja publicznej ochrony zdrowia, a tym samym utrzymujący się permanentnie stan zagrażający zdrowiu i życiu Polaków doprowadza polski system opieki zdrowotnej na skraj funkcjonowania” – mówią przedstawiciele OIL w Warszawie. Dlatego też Izba postanowiła skorzystać z często powtarzanego przez polityków, media i obywateli stwierdzenia „Polska to chory kraj” i zrobić z niego główne hasło kampanii.

W ramach kampanii powstał manifest, w którym organizatorzy przedstawili sześć postulatów, będących ich zdaniem wstępem do realnej i odpowiedzialnej reformy systemu ochrony zdrowia. Wśród pomysłów warszawskiego OIL znalazły się punkty poruszające m.in. tematy zwiększenia PKB na system ochrony zdrowia, utworzenia Ministerstwa Zdrowia i Polityki Społecznej, wprowadzenie maksymalnego czasu oczekiwania na pomoc lekarską lub badanie medyczne oraz zwiększenia standardów profilaktyki dziecięcej. Pod manifestem organizatorów podpisały się instytucje takie jak Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Okręgowa Rada Aptekarska w Warszawie, Porozumienie Rezydentów OZZL, Stowarzyszenie NEUROFIBROMATOZY POLSKA, Stowarzyszenie Pielęgniarki Cyfrowe, Fundacja Alivia oraz Fundacja My Pacjenci.

„Nie możemy bezczynnie czekać na upadek najważniejszego – choćby z czysto ludzkiego punktu widzenia – obszaru, jakim jest opieka zdrowotna. Nie chcemy być współodpowiedzialni za narażanie zdrowia i życia Polaków tylko z powodu pozornie czynionych, przez każdy kolejny rząd, oszczędności. Przeznaczanie na opiekę zdrowotną funduszy nieadekwatnych do potrzeb jest w naszej ocenie skrajną nieodpowiedzialnością. Naszym zadaniem jest nie »tylko leczyć«, ale też zapewniać pacjentom europejskie standardy opieki medycznej i profilaktycznej” – mówi Jarosław Biliński, wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie.

Kolejnym z elementów kampanii jest spot obrazujący „polityczne rozgrywki, w wyniku których pacjenci i pracownicy służby zdrowia stają się ofiarami walki o władzę”. W filmie widać dwóch polityków grających w szachy i otaczających ich pacjentów, którzy z każdym kolejnym ruchem pionków upadają na łóżka szpitalne.

Kampania promowana jest także zewnętrznie na billboardach. Początkowo znajdowały się na nich tylko grafiki i hasło akcji, co miało zwrócić uwagę mieszkańców kraju. Następnie, zgodnie z planem kampanii, dodano na nich informacje wyjaśniające. (ak)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin