Polska wśród 20 najcenniejszych marek narodowych
Nasz kraj w zestawieniu „The Brand Finance Nation Brands 100” to jedna z 20 najcenniejszych narodowych marek na świecie, wyceniana na 472 mld dolarów. „Czy Polska ma szansę awansować o kolejne oczka w rankingu?” – pyta magazyn Brief.
We wspomnianym rankingu pierwsze miejsce przypadło USA, którego narodowa marka została wyceniona na 14,6 bln dolarów. Marka Chin (2. miejsce) jest warta 4,8 bln dolarów (w porównaniu do 2011 roku wzrost o 61 proc.) O 900 mln dolarów mniej warta jest marka Niemiec, czyli 3. pozycji na liście. Jeśli chodzi o wzrosty, liderem jest Polska. Nasza narodowa marka zyskała w latach 2011-2012 75 proc. wartości i awansowała z 24. na 20. pozycję.
„Z pewnością powtórzenie tak dużego wzrostu nie będzie łatwe. Jednym z czynników niesprzyjającym umacnianiu marki kraju są... Polacy, którzy postrzegają swój kraj znacznie gorzej niż obywatele innych państw” – czytamy w Briefie. Autor artykułu zastanawia się wręcz, czy to nie dobry moment na przeprowadzenie wizerunkowej kampanii Polski wśród samych Polaków. „Markowy kraj to wysoka samoocena społeczeństwa, motywacja utalentowanych imigrantów z wyższym wykształceniem, konkurencyjna nauka i gospodarka” – zaznacza Mateusz Zmyślony z Grupy Eskadra. I dodaje, że o sile danej marki decyduje „aktywność na scenie międzynarodowej w zakresie dyplomacji i wszelkich inicjatyw o zasięgu ponadregionalnym”, sukcesy sportowe, osiągnięcia naukowe, postawa imigrantów z danego kraju, jakość życia, innowacyjność oraz sukcesy artystyczne. (ks)