Pomiary skuteczności działań PR
Na łamach Pulsu Biznesu znajdujemy artykuł poświęcony mierzeniu efektów public relations. Ocena wyników pracy wewnętrznego specjalisty ds. PR lub dokonań zewnętrznej agencji może przysporzyć wielu problemów. Dlatego rozpoczynając współpracę warto określić, jakie są cele działań public relations i co będzie wyznacznikiem ich skuteczności. Ponieważ głównym celem komunikacji korporacyjnej jest zdobywanie przez firmę uznania, wyznacznikiem skuteczności działań public relations są otrzymane przez firmę nagrody i wyróżnienia.
Popularnym miernikiem są również publikacje dotyczące firmy, jednak, jak czytamy w artykule: „zamiast liczyć wycinki lepiej, gdy zastanowimy się, czy są one nośnikiem istotnego dla nas przekazu”. Precyzyjną, choć bardzo kosztowną metodą pozostają badania i wywiady prowadzone z przedstawicielami otoczenia organizacji oraz analiza jakości kontaktów z liderami opinii. Ocena skuteczności działań PR jest dużo prostsza w przypadku produktowego PR - bada się wtedy wyniki ankiet oraz rezultaty sprzedaży. Natomiast o skuteczności działań lobbingowych świadczy przyjęcie korzystnego dla firmy rozwiązania prawnego. „Cykliczna ocena skutków działań PR, nawet uproszczona pozwala dostosowywać formę działań do zmieniającego się otoczenia” – czytamy w zakończeniu.