Pomiary skuteczności działań PR

dodano: 
22.03.2006
komentarzy: 
2

Na łamach Pulsu Biznesu znajdujemy artykuł poświęcony mierzeniu efektów public relations. Ocena wyników pracy wewnętrznego specjalisty ds. PR lub dokonań zewnętrznej agencji może przysporzyć wielu problemów. Dlatego rozpoczynając współpracę warto określić, jakie są cele działań public relations i co będzie wyznacznikiem ich skuteczności. Ponieważ głównym celem komunikacji korporacyjnej jest zdobywanie przez firmę uznania, wyznacznikiem skuteczności działań public relations są otrzymane przez firmę nagrody i wyróżnienia.
Popularnym miernikiem są również publikacje dotyczące firmy, jednak, jak czytamy w artykule: „zamiast liczyć wycinki lepiej, gdy zastanowimy się, czy są one nośnikiem istotnego dla nas przekazu”. Precyzyjną, choć bardzo kosztowną metodą pozostają badania i wywiady prowadzone z przedstawicielami otoczenia organizacji oraz analiza jakości kontaktów z liderami opinii. Ocena skuteczności działań PR jest dużo prostsza w przypadku produktowego PR - bada się wtedy wyniki ankiet oraz rezultaty sprzedaży. Natomiast o skuteczności działań lobbingowych świadczy przyjęcie korzystnego dla firmy rozwiązania prawnego. „Cykliczna ocena skutków działań PR, nawet uproszczona pozwala dostosowywać formę działań do zmieniającego się otoczenia” – czytamy w zakończeniu.

Źródło:

Puls Biznesu, Waga dobrej opinii o firmie, Norbert Kilen, Iwona Kubicz, 22.03.06, s. 24
komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
23.03.2006
13:09:27
.P.
(23.03.2006 13:09:27)
Racja. Niestety wiekszosc Klientów uważa,ze im wiecej "notek" tym lepiej. Wiekszośc z naszych kontrahentów (niby wiedzą co to PR) stawia Pr-owca pod murem arguemntujac tym,ze "tamci" robia po 30 - Prów i o tym trzeba było pisać. Pisać do bólu.Moze wowczas wyedukujemy w końcu swoich Klientów
23.03.2006
9:59:31
Anna Miotk
(23.03.2006 9:59:31)
Przeczytałam całość tekstu - moim zdaniem zabrakło w nim dwóch istotnych informacji, które mogą być bardzo przydatne z punktu widzenia czytelników - polskich przedsiębiorców. Po pierwsze - liczba i jakość wycinków prasowych nie jest dobrym miernikiem efektów działań PR [mimo to wszyscy nią się posługują]. Po drugie - efekty działań public relations nie są możliwe do zaobserwowania w ciągu pierwszego miesiąca czy dwóch miesięcy prowadzenia działań PR. Trzeba przynajmniej roku prowadzenia działań, aby móc dostrzec różnicę. Niewiedza polskich przedsiębiorców w tym zakresie prowadzi do absurdalnych sytuacji, w których osoba decyzyjna w przedsiębiorstwie nie jest zadowolona z prowadzonych działań PR, ponieważ wydaje jej się, że wycinków prasowych jest za mało, a konkurencja kupuje wielkie artykuły [rzecz jasna, sponsorowane]. I o tym mógłby być przede wszystkim taki tekst. Poza tym informacje na temat możliwych metod pomiaru są za bardzo ogólne. Jeśli już wymieniać metody, tekst powinien mieć strukturę, np. metody w zależności od etapu prowadzenia działań, metody w zależności od grup docelowych otoczenia czy metody w zależności od elementu procesu działań public relations [komunikat, nadawca, odbiorca]. Takiego rozłącznego, jasnego podziału tutaj mi zabrakło. Ewentualnie krótkiej charakterystyki poszczególnych metod - w końcu czytelnicy nie są specjalistami PR. Pytanie, jak wyznacznikiem skuteczności działań public relations są zdobyte przez firmę nagrody i wyróżnienia? Wszelkie możliwe prestiżowe konkursy opierają się na wyczerpujących informacji o produktach i usługach we wnioskach rejestracyjnych, ocenie ekspertów i oczywiście wniesieniu opłat rejestracyjnych. Gdzie tu miejsce na działania public relations - a tym bardziej na ich efekty?
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin