Portale specjalistyczne najbardziej wiarygodne spośród mediów

dodano: 
13.07.2018
komentarzy: 
0

Najbardziej wiarygodne informacje na temat produktów i usług przekazują portale specjalistyczne, fora dyskusyjne oraz portale ogólnoekonomiczne – wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Najmniejszym zaufaniem respondentów cieszą się z kolei portale plotkarskie, Facebook oraz telewizja publiczna.

Portale specjalistyczne jako wiarygodne oceniło 47 proc. badanych. 40 proc. ufa forom dyskusyjnym, a 32 proc. portalom ogólnoekonomicznym. Kolejne miejsce w zestawieniu przypadło blogom i vlogom (wskazywanym przez 28 proc. ankietowanych).

Spośród mediów społecznościowych respondenci jako najbardziej wiarygodne źródło wskazali YouTube – na ten wynik wpływ miała opinia osób młodszych: odsetek osób do 24 roku życia, którzy ufają temu serwisowi wideo, jest niemal dwukrotnie wyższy niż w przypadku internautów po 35 roku życia. Co piąty badany wskazał jako wiarygodne źródło informacji Facebooka i Instagram.

Z badania wynika także, że radio publiczne jest wyżej notowane niż telewizja publiczna, którą pod względem zaufania przewyższa również telewizja prywatna.

Osoby młodsze częściej deklarują zaufanie do pojawiających się w mediach informacji dotyczących produktów i usług. Dla respondentów poniżej 24 roku życia oprócz portali specjalistycznych wiarygodne są takie źródła jak m.in. blogi i vlogi, kanały na YouTubie, portale wielotematyczne, radio publiczne czy prasa drukowana. Wśród mediów, które są dla nich najbardziej godne zaufania, nie ma telewizji publicznej i komercyjnej ani radia komercyjnego.

Osoby w wieku powyżej 24 lat charakteryzuje mniejsza ufność wobec medialnych informacji o produktach i usługach. Wśród dziesięciu mediów, którym deklarują zaufanie pod kątem rzetelności tego typu informacji, znalazła się m.in. telewizja prywatna. Nie ma natomiast telewizji publicznej, co więcej, u osób powyżej 35 roku życia w pierwszej dziesiątce nie pojawia się także Facebook.

Jak wynika z analizy, Facebook, Instagram i telewizja publiczna to media, z których respondenci korzystają najczęściej, a jednocześnie treści dotyczące produktów i usług w nich zamieszczane budzą wątpliwości pod względem wiarygodności. Telewizja komercyjna i radio komercyjne stanowią grupę, z której badani korzystają najczęściej, a prezentowane w nich treści budzą mało wątpliwości. Portale specjalistyczne, portale ogólnoekonomiczne oraz prasa drukowana to media, z których korzysta się rzadziej, ale publikowane tam informacje nie budzą wątpliwości respondentów. Portale plotkarskie to z kolei te, z których respondenci korzystają rzadko i które nie budzą zaufania – wynika z badania. (ak)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin