Powrót "wielkiej trójki" najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Dziennik Gazeta Prawna

dodano: 
27.07.2010
komentarzy: 
0

Dziennik Gazeta Prawna w świetnym stylu wraca na podium. Tym samym najbardziej opiniotwórcza trójka mediów w Polsce to Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Dziennik Gazeta Prawna - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Instytut Monitorowania Mediów.

Raport Instytutu Monitorowania Mediów „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” podaje: po majowym skoku TVN24 do czołówki rankingu, na trzecie miejsce wraca Dziennik Gazeta Prawna.
W czerwcu Dziennik wyprzedził telewizyjnego rywala o ponad 80 punktów (520 do 437). Jednocześnie - zanotował wzrost powołań aż o 119 punktów. Dwa pierwsze miejsca pozostają bez zmian: nieprzerwanym liderem rankingu od niemal roku jest Rzeczpospolita (1018), a druga pozycja należy do Gazety Wyborczej (701), która bardzo wyraźnie poprawiła swój wynik w stosunku do poprzedniego miesiąca (701 a 586, różnica 115 punktów). Z kolei Rzepa nie poprawiła swojego majowego wyniku (1135), notując spadek o 117 punktów.

Media powoływały się na Rzeczpospolitą głównie w trzech kontekstach: wiadomości ekonomicznych, wyborów prezydenckich oraz sondaży i rankingów. Podobnie jak w maju, nadal bardzo dużą popularnością cieszy się wspólny ranking Rzepy i Perspektyw wskazujący najlepsze uczelnie wyższe w Polsce oraz zestawienie stu najlepszych samorządów i niezmiennie – Lista 500.
Z kolei w powołaniach na Gazetę Wyborczą zdecydowanie dominowała tematyka wyborów prezydenckich. Media chętnie publikowały podane przez GW kwoty wydane na kampanię przez kandydatów na prezydenta, cytowały ankiety przedwyborcze, pokazujące preferencje polityczne Polaków oraz zajmowały się kwestią niedokładnych sondaży wykonywanych na zlecenia poszczególnych mediów, w tym Gazety.
Dziennik Gazeta Prawna pojawiał się w innych mediach głównie w odniesieniu do informacji związanych z wyborami prezydenckimi. Drugim najpopularniejszym tematem doniesień było ustawodawstwo i prawo, a trzecim – rankingi i sondaże, w tym również badania opinii publicznej związane z wyborami.

Tuż za podium znalazła się stacja TVN24, na którą inne media powoływały się w sumie 437 razy. W zestawieniu piętnastu najczęściej cytowanych mediów znalazła się jeszcze jedna stacja telewizyjna, również koncernu ITI- TVN (244). Media ITI mają wyjątkowo silną pozycję zarówno w zestawieniu stacji telewizyjnych jak i portali internetowych, gdzie na dwóch czołowych miejscach plasują się  onet.pl (65) i tvn24.pl (34).
Czerwiec to kolejny miesiąc z bardzo dobrym wynikiem RMF FM (327). Stacja radiowa od marca 2010 utrzymuje wynik powyżej 300 cytowań miesięcznie. Na RMF FM najczęściej powoływano się w odniesieniu do wyborów prezydenckich. Media chętnie cytowały wypowiedź przychylnej Jarosławowi Kaczyńskiemu prof. Jadwigi Staniszkis, która na antenie RMF przyznała, że nagły odwrót od postkomunizmu może być strzałem w stopę prezesa PiS.
W zestawieniu głównym znalazły się również Radio ZET (186) oraz TOK FM (92). Z kolei w rankingu mediów biznesowych na wysokim, trzecim miejscu sklasyfikowane zostało Radio PiN (45).

W porównaniu z majem znacznie spadła liczba powołań na informacje dotyczące katastrofy pod Smoleńskiem. W czerwcu najbardziej medialnymi tematami były wybory prezydenckie (18 proc. całości) oraz rankingi i sondaże, w większości związane również z wyścigiem do prezydenckiego fotela.

Badanie przeprowadzono na podstawie 5854 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 czerwca 2010 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjnych (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Cały raport znajduje się na stronie

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin