PR dostarcza informacji, ale dla Polaków jest niewiarygodny

dodano: 
11.12.2013
komentarzy: 
0

Jak postrzegamy PR? Ze zleconego przez agencję Procontent badania wynika, że sami Polacy nie są zdecydowani w tej kwestii. Blisko jedna trzecia ankietowanych uważa, że PR nie jest wiarygodny. Jednocześnie 45 proc. twierdzi, że PR jest dobrym uzupełnieniem informacji przekazywanych w reklamach.

Autorzy ankiety poprosili badanych o ustosunkowanie się do twierdzeń dotyczących PR-u. Największy odsetek badanych zgodził się ze stwierdzeniem, że PR jest dobrym uzupełnieniem informacji z reklam (45 proc.). Według 42 proc. informacje przekazywane przez PR-owców pozwalają wyrobić sobie pogląd na daną sytuację, a 40 proc. uznaje, że PR to tańsza wersja marketingu. Dla 32 proc. PR nie jest wiarygodny, a 28 proc. jest zdania, że w naszym kraju występuje głównie czarny PR.

Uwagę zwraca także duży odsetek niezdecydowanych respondentów. 46 proc. nie ustosunkowało się jednoznacznie do twierdzenia o występowaniu czarnego PR-u w Polsce, w przypadku twierdzenia o wiarygodności PR-u odsetek ten wyniósł 41 proc. Niezdecydowany był także co czwarty respondent poproszony o wymienienie branż, które mają najlepszy PR. Najczęściej wskazywano na branżę ubezpieczeniową (21 proc.) , oraz na media i branżę telekomunikacyjną (po 20 proc.).

„W ostatnim czasie działania agencji PR-owych wywołują wiele emocji. Podejmując decyzję o przeprowadzeniu badania chcieliśmy sprawdzić, co tak naprawdę Polacy wiedzą o tym, czym zajmują się specjaliści ds. komunikacji. Wyniki ankiety potwierdziły, że świadomość przeciętnego Polaka na temat PR jest nadal bardzo niska. Inaczej jest tylko w przypadku osób pracujących np. w międzynarodowych korporacjach, które mają doświadczenie we współpracy z agencjami PR.

Wiele osób nie potrafi powiedzieć, czym zajmują się konsultanci PR lub ma na ten temat błędne pojęcie. Jedną z najpowszechniejszych opinii pozostaje utożsamianie działań PR z marketingiem. Duża część ankietowanych uważa, że w Polsce działania komunikacyjne to przede wszystkim tzw. czarny PR i nie mogą być traktowane jako wiarygodne. Nie da się ukryć, że negatywne stereotypy na temat naszej branży oraz wynikającą z nich niechęć dodatkowo podsycają politycy, często określający mianem »zagrywek PR-owych« działania swoich oponentów, co w konsekwencji prowadzi do kojarzenia PR-u z pewnego rodzaju manipulacją” twierdzi Grzegorz Ćwiek, dyrektor zarządzający Procontent Communication.

Ankieta została zrealizowana w ramach kampanii „PR bez uprzedzeń”, przełamującej negatywne stereotypy o branży PR. Badanie zlecone przez agencję Procontent Communication przeprowadził Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków. (ks)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin