PR i IR w cenie
O tym, dlaczego warto skorzystać z usług agencji public relations w drodze na giełdę czytamy w dodatku do dziennika Parkiet. Kiedy firma wchodzi na giełdę musi być dobrze postrzegana. „To jest właśnie zadanie dla agencji public relations i investor relations” – przekonuje Anna Krajewska, prezes NBS Public Relations. Zdaniem Piotra Talarka z Partner of Promotion „rola agencji PR sprowadza się między innymi do zdefiniowania problemów związanych z postrzeganiem spółki i właściwego »edukowania« inwestorów”. W momencie wejścia na giełdę spółka nie zajmuje się już wyłącznie PR produktu, ale musi skupić się na PR finansowym i relacjach inwestorskich. „Ich zadaniem jest odpowiednie budowanie wizerunku przedsiębiorstwa” – mówi A. Krajewska. Rola agencji PR i IR jest doceniana przez debiutantów giełdowych. Wynagrodzenie agencji uzależnione jest od tego, jak długo i ile czasu konsultanci zaangażowani są w dany projekt. Piotr Talarek podaje, że łączne wynagrodzenie firmy PR/IR może się wahać od 80 tys. zł do kilkuset tysięcy złotych. Według A. Krajewskiej agencja może zarobić od 70 tys. zł do 200-300 tys. zł. W cenę wchodzi m.in. doradztwo, przygotowanie media planu i spotkań z inwestorami, konferencje prasowe, opieka nad przygotowaniem, drukiem i kolportażem prospektu emisyjnego. W artykule przeczytamy ponadto, jak wygląda wybór agencji PR, czym jest IR i PR finansowy oraz jakie agencje wspierają publiczne oferty akcji debiutantów giełdowych w 2004 i 2005 roku.