Promuj gminę
W Tygodniku Prawa Gospodarczego, dodatku do Gazety Prawnej, czytamy o sposobach zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej gminy. Zdaniem Andrzeja Okrasińskiego, autora artykułu, dla zainteresowania potencjalnych inwestorów daną gminą należy stworzyć jej dobry wizerunek na zewnątrz. Do tego potrzebny jest program działań PR-owskich, który podkreśli walory gminy i wyróżni ją na tle innych.
Według Andrzeja Stolarczyka, wiceprezesa ZFPR-u, program taki powinien się składać z kilku części. Po pierwsze należy stworzyć listę potencjalnych partnerów krajowych i zagranicznych, którym gmina może coś zaoferować. Informacje o tego typu ofercie należy przygotować w optymalnie atrakcyjnej formie, uwzględniając także rodzaj nośników (katalogi, broszury, internet). W ofercie powinny się znaleźć odpowiedzi na pytania, które postawiłby inwestor: co oferuje gmina po dokonaniu inwestycji, gdzie jest na nie miejsce oraz kiedy, jak i na jakich warunkach można inwestować. Następnie trzeba zainteresować gminą media. Dobre efekty dają także spotkania bezpośrednie z potencjalnymi inwestorami.
Autor tekstu podkreśla także rolę promocji w internecie i opłacalność zainwestowania w czytelną i aktualną stronę www, w której podkreśla się odmienność oraz swoiste warunki inwestowania w danej gminie. Oprócz tego warto inwestować w promocję za granicą – w folderach, bazach interaktywnych, katalogach gospodarczych. Można przy realizacji takich działań połączyć się z sąsiednią gminą, innym samorządem czy w ramach powiatu i stworzyć kompleksowy program promocji.
W artykule podane są pozytywne przykłady miast, które na różne sposoby przyciągały do siebie inwestorów; godnymi polecenia metodami są promocja turystyki oraz branie udziału w konkursach i rankingach typu Gmina Fair Play, Grunt na medal, Atrakcyjność Inwestycyjna Miast, Profesjonalna gmina przyjazna inwestorom czy Teraz Polska dla gmin. Autor dużo miejsca poświęca także możliwościom pozyskania środków unijnych. (kk)