Przed wyborami do PE usunięto miliardy kont siejących dezinformację

dodano: 
18.06.2019
komentarzy: 
0

Facebook, Google i Twitter usuwały przed eurowyborami miliardy kont i kanałów, za pomocą których próbowano wpływać na debatę publiczną – wynika z raportu Komisji Europejskiej. Jak podają urzędnicy, dotychczasowe wysiłki to jedynie początek walki z dezinformacją, która przybiera coraz bardziej wyrafinowane formy.

Usunięcie miliardów kont możliwe było dzięki współpracy Unii Europejskiej z gigantami technologicznymi, którzy dobrowolnie podpisali kodeks dobrych praktyk, w ramach którego zwiększają transparentność komunikacji politycznej w swoich platformach i przeciwdziałają wykorzystywaniu jej do manipulacji.

Łącznie, od stycznia do maja 2019 roku, Google usunął niemal 3,4 mln kanałów na YouTubie, Facebook zablokował 2,19 mld fałszywych kont, a Twitter zweryfikował prawie 77 mln kont – czytamy w raporcie KE.

Urzędnicy zwracają też uwagę na zmieniającą się naturę dezinformacji. Nie udało się zebrać dowodów na to, że prowadzono masową, skoordynowaną i międzynarodową kampanię mającą zakłócić wybory do Parlamentu Europejskiego i zniechęcać do głosowania. Wiele aktywności – które dało się też powiązać z Rosją – było za to jednostkowych, lokalnych, a przez to trudnych do wykrycia.

KE opisuje też, jak pożar katedry Notre Dame był wykorzystywany m.in. do ilustrowania „rzekomego upadku zachodnich i chrześcijańskich wartości w Unii Europejskiej”.

Pełny raport, w którym można znaleźć m.in. również spis aktywności UE, które podjęto w celu uczulania społeczeństwa na dezinformację, dostępny jest na stronie. (mp)

Źródło:

eeas.europa.eu, Report on the implementation of the Action Plan Against Disinformation, Joint communication to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, 14.06.2019
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin