.

 

Ranking BrandZ: Google liderem wśród marek technologicznych

dodano: 
28.05.2014
komentarzy: 
0

W roku 2014 sukcesy odnosiły spółki oferujące usługi z branży technologicznej, natomiast przedsiębiorstwa koncentrujące się na sprzedaży produktów z trudem radziły sobie na rynku. Wśród najcenniejszych marek globalnych z rankingu BrandZTM Top 100, opracowywanego przez instytut Millward Brown, pierwsza dwudziestka marek technologicznych, świadczących usługi, odnotowała wzrosty wartości średnio o ponad 40 proc., natomiast marki koncentrujące się na wytwarzaniu produktów osiągnęły znacznie niższy wzrost – zaledwie o 10 proc..

Najdobitniejszymi przykładami tej prawidłowości są Apple i Google. Wzrost w przypadku Google’a wyniósł 40 proc., co dało mu miejsce nr 1 na świecie, natomiast Apple spadł o 20 proc., tracąc pozycję lidera, którą utrzymywał przez ostatnie trzy lata. Ten sam trend można zauważyć w przypadku marek takich jak Samsung, HP czy Sony - są to firmy ukierunkowane na produkty - i wszystkie one wypadły słabiej niż gracze typu Tencent, Facebook czy Baidu. Ta ostatnia trójka odnotowała wzrosty odpowiednio o 97 proc., 68 proc. i 46 proc., natomiast poprzednie trzy firmy zmieniły swoją wartość o +21 proc., +19 proc. oraz  1 proc.

Nowymi uczestnikami pierwszej setki marek globalnych oraz Top 20 dla sektora technologii są dwie nowe platformy usług bazujących na rozwiązaniach technologicznych, a mianowicie Twitter (wartość marki: 14 mld USD) oraz LinkedIn (12 mld USD).

„Marki usług cyfrowych, takie jak Google, Facebook, Twitter, Tencent czy LinkedIn, są obecnie czymś więcej niż tylko narzędziami – trwale wpisały się już w nasze życie. Oferują one nowe formy komunikacji, które angażują uwagę i wyobraźnię użytkowników, a jednocześnie pomagają im organizować inne sfery życia. Aby uzyskać silniejszą obecność w ludzkich umysłach, marki typu Google kreślą ambitne plany, wychodząc poza granice dotychczasowych kategorii” – zauważył Peter Walshe, Global BrandZ Director w instytucie Millward Brown.

„Technologia” pozostaje największym sektorem w zestawieniu BrandZ Top 100, a jego łączna wartość w 2014 r. wynosi 841 mld USD – oznacza to wzrost całkowitej wartości pierwszej dwudziestki marek o 16 proc. Liderem sektora jest Google z wartością marki na poziomie 159 mld USD, a swój sukces zawdzięcza on innowacjom takim jak Google Glass, inwestycjom w sztuczną inteligencję oraz licznym umowom partnerskim, dzięki którym wymyślony przez Google’a system operacyjny Android trafia do różnych urządzeń, w tym nawet do samochodów.

Najszybszy wzrost w tym roku ma na swoim koncie chińska marka internetowa Tencent, która może pochwalić się imponującym skokiem wartości aż o 97 proc. do poziomu 54 mld USD i 14. miejscem w całkowitym rankingu Top 100. Za nią plasuje się Facebook notujący wzrost o 68 proc. do 36 mld USD, co uplasowało go na pozycji 21. w pierwszej setce. Łączna liczba spółek technologicznych wynosi poniżej jednej piątej zestawienia Top 100, jednak pod względem wyceny są one odpowiedzialne za niemal jedną trzecią wartości wszystkich marek z rankingu BrandZ Top 100.

IBM, lider sektora B2B, utrzymał pozycję nr 3 (wartość marki: 108 mld USD), ale rosnąca konkurencja ze strony produktów bazujących na idei chmury oraz Big Data spowolniła tempo wzrostu, choć także odbiła się niekorzystnie na sytuacji konkurentów, tzn. firm SAP i Oracle.

Miejsce w 2014 r.

Marka

Wartość marki w 2014 r. (mln USD)

Zmiana wartości marki

Miejsce w 2013 r.

1

Google

158 843

+40%

2

2

Apple

147 880

-20%

1

3

IBM

107 541

-4%

3

4

Microsoft

90 185

+29%

4

5

Tencent

53 615

+97%

6

6

SAP

36 390

+6%

5

7

Facebook

35 740

+68%

8

8

Baidu

29 768

+46%

9

9

Samsung

25 892

+21%

7

10

Oracle

20 913

+4%

10

11

HP

19 469

+19%

12

12

Accenture

18 105

+10%

11

13

Siemens

16 800

+36%

14

14

Yahoo!

14 174

+44%

16

15

Twitter

13 837

Nie dotyczy

Nowość

16

Cisco

13 710

+16%

15

17

LinkedIn

12 407

Nie dotyczy

Nowość

18

Intel

11 667

-15%

13

19

Sony

7 718

-1%

17

20

Ericsson

6 827

Nie dotyczy

Nowość

Czytaj także:

Millward Brown: IKEA oraz Movistar z największymi wzrostami w Europie
Google wyprzedza Apple’a i staje się najcenniejszą marką świata

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin