Ranking BrandZ: Nadgryzione jabłko warte 185 mld dolarów

dodano: 
21.05.2013
komentarzy: 
0

Tak samo, jak w ubiegłym roku, pierwsze miejsce w rankingu marek BrandZ Top 100 przypadło firmie Apple. Według szacunków MillwardBrown, jej marka warta jest 185 mld dolarów, a łączna wartość wszystkich firm technologicznych z pierwszej dziesiątki zestawienia wynosi 481 mld dolarów.

Amerykański potentat nie ma jednak powodów do świętowania – w porównaniu do zeszłego roku wartość jego marki wzrosła tylko o 1 proc., a jego głównego konkurenta, Samsunga - o 51 proc. Marki z branży technologicznej zdominowały zestawienie, ich łączna wartość wynosi 43 proc. wartości marek z rankingu Top 100. Mimo tych wyników, dynamika wzrostu w tym sektorze pozostaje na niskim poziomie. Facebook, IBM i Microsoft w porównaniu do zeszłego roku odnotowały spadek wartości marki, w przypadku Apple był to 1 proc, a Google – 5 proc. Lepiej radziła sobie branża piwna, wartość dziesięciu najcenniejszych marek piwnych wzrosła w porównaniu z zeszłym rokiem o 36 proc. a marka brazylijskiego piwa Brahma zanotowała wzrost aż o 61 proc.

Jak wynika z zestawienia, cenne marki odnotowują większe wzrosty na giełdzie. Gdyby zestawienie Top 100 potraktować jako portfel akcji, przez ostatnie 8 lat jego wartość wzrosłaby o 53 proc. Dla porównania indeks S&P500 w obecnym składzie odnotował w tym czasie wzrost o 23 proc. (ks)

Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, istnieje już piąty rok. Jest to badanie, które przynosi wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie i uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek  (dane z agencji Bloomberg i Datamonitor). W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne, gdyż rola marki może się różnić znacząco w poszczególnych krajach, nawet w przypadku marek o zasięgu lokalnym.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin