Raport IMM: Wydatki reklamowe w maju 2018 roku. Na czele zestawienia kolejny raz branża handlowa

dodano: 
19.06.2018
komentarzy: 
0

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w maju 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej. Nadal na czele zestawienia znajduje się branża handlowa, w której utrzymuje się wysoki budżet przeznaczany na reklamy w mediach tradycyjnych.

Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych nadal największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa, której wydatki w maju wyniosły 39 proc. wydatków spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Na drugim miejscu znajduje się farmacja (28 proc.), na kolejnych – z bardzo zbliżonymi wynikami (po 11 proc.) – finanse, telekomunikacja i motoryzacja.

– Handel: 368,2 mln zł
– Farmacja: 265,2 mln zł
– Finanse: 109,2 mln zł
– Telekomunikacja: 106,5 mln zł
– Motoryzacja: 102,3 mln zł

Wydatki reklamowe w podziale na media
Nadal największe wydatki w przeanalizowanych branżach pochłaniane są przez reklamy telewizyjne – w przypadku finansów i telekomunikacji to ponad 80 proc. budżetów. Poza tym w branży handlowej reklamodawcy chętnie korzystają z promocji w radiu (45 proc. wydatków).

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Na wykresie prezentującym marki o największych wydatkach reklamowych w branży handlowej wyraźnie widać przewagę Lidla, który w maju zainwestował w promocję ponad 60 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się sklepy Media Expert, Euro RTV AGD, Kaufland oraz Media Markt.

Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów – oprócz stale obecnych na wysokich miejscach dyskontów (27 proc.) i sklepów z elektroniką (26 proc.) – pojawiły się także hipermarkety oraz sklepy meblowe.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W maju marka Molekin wygenerowała największe wydatki w branży farmaceutycznej – niemal 10 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach z mniejszymi wynikami znalazły się Steper, NeoMag, Rostil i Liporedium.

Farmacja: typy reklamowanych produktów
Na szczycie zestawienia najczęściej reklamowanych produktów z branży farmaceutycznej w maju znalazły się suplementy diety, tabletki przeciwbólowe, żele na ból mięśni i stawów oraz witaminy.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W maju na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych znalazł się SKOK, który przeznaczył 9,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Kolejne pozycje zajmują marki Credit Agricole, BGŻ BNP Paribas, Alior Bank i Provident.

Finanse: typy reklamowanych usług
W maju branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy kont osobistych (36 proc. wszystkich kategorii produktowych), pożyczek gotówkowych, usług finansowych i transakcji elektronicznych.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Plus nadal pozostaje liderem wśród reklamodawców w branży telekomunikacyjnej, wydając w maju ponad 25 mln zł. W pierwszej piątce znalazły się także marki Play, Orange, T-Mobile oraz Cyfrowy Polsat.

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży komunikacyjnej większość majowych reklam dotyczyła ofert na abonament oraz dla firm. Dalej zmonitorowaliśmy oferty na kartę i łączone (TV, internet i telefon).

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie, znalazły się Volkswagen (z budżetem sięgającym niemal 16 mln zł) oraz Ford, Toyota, Renault i Mercedes.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (w maju aż 82 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się samochody dostawcze, samochody sportowe oraz części samochodowe.

Autorka badania: Magdalena Pawłowska, Instytut Monitorowania Mediów

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 maja 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin