Raport IMM: Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku

dodano: 
19.04.2018
komentarzy: 
1

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w marcu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radiu i telewizji. Wzrost wydatków reklamowych w branży handlowej wskazuje na reakcję marek na zakaz handlu w niedziele. Wszystkie branże mocno inwestują w reklamę telewizyjną.

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Dane IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych wskazują, że spośród pięciu analizowanych branż największe wydatki reklamowe zostały wygenerowane w branży handlowej – w porównaniu z zeszłym miesiącem wydane kwoty wzrosły o ponad 100 mln zł. Najpewniej jest to reakcja marek na wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.

wydatki reklamowe w podziale na branże

Wydatki reklamowe w podziale na media

W marcu wszystkie badane branże wydały na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów przeznaczonych na promocję w mediach tradycyjnych. Najwięcej, bo 90 proc., wygenerowała branża telekomunikacyjna, w której z kolei znikomy odsetek wydatków zasilił reklamy prasowe. Natomiast spoty radiowe cieszą się dużą popularnością w branży handlowej.

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

Handel: typy reklamowanych sklepów

Niemal 30 proc. monitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z elektroniką, a dalej – hipermarkety oraz sieci budowlane. Wśród innych kategorii reklamowanych w branży handlowej można wymienić sklepy meblowe, sklepy internetowe czy supermarkety.

Handel: typy reklamowanych sklepów

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych na pierwszym miejscu znalazła się marka Ibuprom, a na drugim Molekin D3. Dalej pojawiły się marki nowe w tym zestawieniu: D-Vitum Forte, Therm Line oraz Zenella Med.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Farmacja: typy reklamowanych produktów

Czołówka najczęściej reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej wygenerowała równo po 7 proc. całego budżetu. Na pierwszych miejscach znalazły się witaminy, suplementy diety, tabletki przeciwbólowe oraz preparaty na przeziębienie i grypę.

Farmacja: typy reklamowanych produktów

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie, znalazła się ta sama trójka, co w zeszłym miesiącu, aczkolwiek w innej kolejności: Volkswagen, Opel, Toyota. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Dacia i Nissan.

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (81 proc.). W marcu na kolejnych miejscach znalazły się usługi sprzedaży samochodów, producenci opon oraz samochody dostawcze.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W marcu największe kwoty na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczyły banki PKO BP i BGŻ BNP Paribas (każdy ponad 12 mln zł). Na kolejnych miejscach z mniejszymi wydatkami znalazły się Provident, Millennium Bank oraz Getin Bank.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

Finanse: typy reklamowanych usług

W marcu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek (36 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz kredytów gotówkowych (16 proc.). Trend ten wiąże się z planowaniem wakacyjnych wyjazdów.

Finanse: typy reklamowanych usług

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Plus wydał w marcu ponad 32 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych, zajmując tym samym pierwsze miejsce wśród marek o największych wydatkach reklamowych. W pierwszej piątce – z wyraźnie mniejszymi wynikami – znalazły się także Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży telekomunikacyjnej większość reklam dotyczyła ogólnej promocji sieci komórkowych (33 proc.). W drugiej kolejności reklamodawcy stawiali na ofertę łączoną (TV, internet, telefon) oraz ofertę na kartę.

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

Grafiki: Instytut Monitorowania Mediów

Autorka badania: Magdalena Pawłowska, Instytut Monitorowania Mediów

O raporcie:

Raport został opracowany na podstawie danych z  monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 marca 2018 roku.  Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin