Raport najcenniejszych polskich marek. Orlen liderem, roszady na dalszych pozycjach

dodano: 
02.12.2015
komentarzy: 
0

Już po raz 12, z inicjatywy dziennika Rzeczpospolita, grupa ekspertów z pomocą firmy Acropolis Advisory oszacowała wartość 330 polskich marek. Tegoroczna edycja przyniosła wzrost łącznej wyceny firm o ponad 4 mld zł, do kwoty 65, 6 mld zł – czytamy w raporcie.

Polskie firmy mogą się pochwalić dobrą dynamiką wzrostu (6,7 proc.) – rok 2015 był pod tym względem najlepszy w ostatnich pięciu latach. Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce najcenniejszych marek, gdzie najtrudniej o efektowne skoki, średnia dynamika wyniosła 8,5 proc., a więc więcej niż przyrost PKB – komentują twórcy omówienia Marcin Anklewicz i Jacek Ślusarczyk.

Liderem rankingu, nieprzerwanie od 2007 r., jest największy koncern paliwowy w Polsce Orlen z wyceną wartości marki na poziomie 4,5 mld zł. Na drugie miejsce, z ubiegłorocznego trzeciego, wskoczyła Biedronka, lider handlu detalicznego z 2600 sklepami w całej Polsce, która zanotowała 11 proc. wzrost. Była tym samym jedną z 136 firm w zestawieniu, które mają na koncie dwucyfrowy wzrost wyceny. Na trzecie miejsce spadł PKO Bank Polski przez lata wicelider rankingu.

W tegorocznym zestawieniu znalazło się 28 debiutantów, wśród których mocnym wejściem może pochwalić się marka ABC (34. pozycja), biuro podróży Rainbow Tours (67. pozycja), zakład mięsny Wierzejki (86. pozycja) oraz producent biżuterii Briju (89. pozycja). Są także wielcy nieobecni – Allegro.pl, Onet.pl czy Barlinek.

Powód? Niechęć właścicieli do zaprezentowania się w rankingu i brak danych dla marki – wyjaśnia źródło.

Rekordzistą, jeśli chodzi o wzrost wartości, w porównaniu do 2014 r., jest marka Bella (producent środków higienicznych), której wycena skoczyła o 288 proc.! Nieco mniejszy, ale również imponujący wzrost odnotował deweloper LC Corp (243 proc.) i Freshmarket (141 proc.). Źle wspominać 2015 r. będą firmy, które odniosły rekordowe straty – Żołądkowa Gorzka (-68 proc.), producent artykułów sportowych Kross (-48 proc.) i producent słodyczy Baron (-47 proc.).

W rankingu mocy marek, który Rzeczpospolita przygotowuje dzieląc firmy na 12 branżowych kategorii, zmiany na pierwszej pozycji, nastąpiły tylko w trzech kategoriach (Winiary, branża spożywcza, debiutujący w zestawieniu Komfort, handel i O2, usługi i działalność deweloperska).

W większość kategorii pierwsze miejsce utrzymali dotychczasowi liderzy. Najbardziej stabilna jest marka Wedel, która od pierwszej edycji rankingu w 2004 r. pozostaje najmocniejszym polskim znakiem towarowym na rynku słodyczy, wyprzedzając aż o 116 pkt. Prince Polo. Niewiele krócej, bo przez 11 edycji rankingu, najmocniejszą marką mediową jest TVN (z przerwą w 2007, gdy wyprzedził ją RMF FM). Ósmą z rzędu statuetką w kategorii produkty niespożywcze może się pochwalić najdroższa polska marka jubilerska Apart, a Reserved po raz siódmy jest niepokonany w kategorii odzież i obuwie – czytamy. (jj)

Więcej na temat rankingu

Źródło:

Rzeczpospolita, Ranking najcenniejszych polskich marek, redakcja: Anita Blaszczak, 1 grudnia 2015 r.
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin