Raport NBS: odpowiednia komunikacja może zwiększyć wycenę spółek
Zdaniem uczestników badania WarsawScan 2013, przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego i odpowiednia komunikacja z inwestorami może zwiększyć wycenę spółki nawet o ponad 10 proc.
NBS Communications we współpracy z pracownią ARC Rynek i Opinia przepytało 63 specjalistów zarządzających aktywami oraz analityków reprezentujących fundusze inwestycyjne i emerytalne, instytucje zarządzające aktywami oraz domy maklerskie. 75 proc. z nich przyznało, że zachowanie wysokich standardów komunikacji może przyczynić się do zwiększenia wyceny spółki o ponad 10 proc.
Co zdaniem respondentów wpływa na ocenę relacji inwestorskich prowadzonych przez spółki? Najważniejsza jest przejrzysta polityka w zakresie transakcji z podmiotami powiązanymi, komunikacja w sytuacjach kryzysowych lub okresach gorszej koniunktury oraz zapewnienie równego dostępu do informacji.
Uczestnicy badania zostali także poproszeni o wymienienie najważniejszych źródeł informacji dla inwestorów, z podaniem ocen w pięciostopniowej skali. Najistotniejsze okazały się spotkania z przedstawicielami spółki (średnia 4,8 pkt), wewnętrzne analizy i badania poszczególnych instytucji (4,7 pkt.) oraz raporty bieżące i okresowe spółek (4,6 pkt.). Media uzyskały 3 pkt., na końcu listy znalazły się blogi (1,8 pkt.), fora dyskusyjne (1,7 pkt.) i reklamy (1,6 pkt.). W przypadku samych mediów najważniejszym źródłem informacji są agencje informacyjne, gazety codzienne i portale internetowe.
Zdaniem ankietowanych najlepszą politykę informacyjną prowadzą spółki LPP, PKN Orlen i Grupa Kęty. Ponad połowa (59 proc.) uczestników badania zauważyła poprawę jakości komunikacji spółek giełdowych z rynkiem kapitałowym. (ks)