Ruszyła kampania #Bezpresji – o tym, jak budować swoją obecność w mediach społecznościowych

dodano: 
23.12.2020
komentarzy: 
0

Wystartowała kampania #Bezpresji, stworzona przez Polskie Centrum Programu Safer Internet. Akcja ma zwracać uwagę na to, jak mądrze i z dystansem budować swoją obecność w mediach społecznościowych. Działania skierowane są przede wszystkim do młodych użytkowników social mediów.

Dowiadujemy się, że „udane życie pokazywane w mediach społecznościowych staje się coraz mniej realne i niemal nieosiągalne”. Organizatorzy zaznaczają, że może to powodować „ślepą pogoń” za byciem popularnym, presję liczby polubień czy obniżenie poczucia własnej wartości przez młodych użytkowników serwisów. Dodatkowym aspektem jest pandemia koronawirusa, która sprawiła, że większość relacji odbywa się w wirtualnym świecie.

Czytamy, że badania przeprowadzone przez Państwowy Instytut Badawczy NASK „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów” z 2019 roku pokazały, że osoby w wieku 13–17 lat spędzają w internecie codziennie ponad cztery godziny (w 2016 roku było to ponad trzy godziny), a teraz w czasie społecznej izolacji ten czas się jeszcze wydłuża. Organizatorzy przekazują, że wśród wymienianych aktywności wysoko plasuje się wśród młodzieży korzystanie z serwisów społecznościowych (59,4 proc.), na których najczęściej publikują zdjęcia i filmy z własnym wizerunkiem (58,8 proc.). Swoją obecność na przynajmniej jednym tego typu portalu deklaruje blisko 100 proc. nastolatków – dowiadujemy się.

Inicjatorzy akcji mówią też, że okres nastoletni „jest dla młodzieży i tak pełen wyzwań” związanych z dorastaniem, a presja wynikająca z nadmiernej aktywności online może ten czas dodatkowo utrudniać, kiedy młode osoby porównują się z innymi, często m.in. z celebrytami, których życie wygląda zupełnie inaczej niż zwykłych ludzi.

„Często nierealistyczne modele życia prezentowane i promowane na portalach społecznościowych, a także presja ciągłego bycia online mogą mieć negatywny wpływ na kondycję psychiczną nastolatków, ich samopoczucie i samoocenę” – ostrzega Anna Rywczyńska, kierownik działu edukacji cyfrowej NASK. „Chcemy pokazać, że refleksja nad tym, w jaki sposób tworzone są sieciowe profile, ile wysiłku trzeba włożyć w przygotowywane materiały, może pomóc młodym ludziom osiągnąć odpowiedni dystans do »liczenia like’ów«. Że warto czasem się wylogować, zadbać o swoje zainteresowania i relacje również poza siecią” – dodaje.

W kampanię zaangażowali się instagramowi influencerzy, którzy na swoich profilach zachęcają obserwujące ich osoby do dyskusji i refleksji nad tym, jak mądrze i z zyskiem dla siebie budować własną obecność online, a także w jaki sposób dystansować się od tego, „co dzieje się w sieci”. Czytamy, że zbliżający się czas świąteczny jest szczególnie dobry na tę chwilę rozważań, by aktywność online zamienić na czas poświęcony bliskim. (kd)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin