Solski i Staniszewski: idea hunting prowadzi do erozji relacji między agencjami a klientami
Rzeczywiście, zdarza się czasami – choć sądzę, że to raczej niechlubne wyjątki - że przedstawione w przetargach pomysły, a nawet propozycje szczegółowych działań, są wykorzystywane przez klientów i przetarg okazuje się fikcją. Oczywiście, może się zdarzyć, że klient nie jest zadowolony z żadnej złożonej oferty, czy to ze względów merytorycznych, czy finansowych. Jeśli jednak podoba mu się jakiś zgłoszony pomysł i chce go zrealizować na własną rękę, powinien zaproponować agencji honorarium za jego wykorzystanie. Niestety, z taką propozycją spotkałem się w przeszłości tylko raz. Sądzę zatem, że apel Zarządu ZFPR – a Związek zapewne ma dobrą orientację w tym co obecnie dzieje się na rynku – ma sens. Czy jednak odniesie zamierzony skutek? Oby!
Ryszard Solski, President & CEO, Solski Burson-Marsteller
Stanowisko ZFPR w sprawie kradzieży pomysłów agencji uczestniczących w przetargach to ważny sygnał, że branża widzi pilną potrzebę ucywilizowania relacji z klientami również w tym kontekście. Idea hunting to nie tylko problem prawny, ale również zjawisko, które prowadzi do erozji relacji między agencjami a klientami. Jeżeli w biznesie, który z założenia jest relacyjny agencja już na etapie przetargu musi stosować zasadę ograniczonego zaufania, to nie rokuje to najlepiej jakości przyszłej współpracy. Większość klientów doskonale rozumie ten problem i ma świadomość że takie nieuczciwe praktyki mają bardzo realny wpływ na jakość ofert zbieranych w przetargach.
ZFPR zabrał głos w momencie, w którym maleje tolerancja dla kradzieży własności intelektualnej w ogóle. Jestem przekonany, że dla większości managerów już dzisiaj organizowanie przetargu w celu pozbierania pomysłów nie jest dowodem zaradności, ale raczej brakiem poczucia obciachu i żenady. Wszyscy klienci, którzy poważnie myślą o swoim wizerunku stanowisko ZFPR uważają za oczywiste.
Myślę, że to nie ostatni głos i ostatnie działania Związku w tej sprawie. Trochę do zrobienia mają również same agencje, zwłaszcza te, które godzą się przyjmować do realizacji koncepcje swoich kolegów.
Przemysław Staniszewski, Managing Partner, Walk PR
ZFPR przeciwko nieuczciwemu wykorzystywaniu ofert przetargowych