Studenci wybrali Pracodawcę Roku 2011

dodano: 
08.03.2012
komentarzy: 
0

Wczoraj poznaliśmy wyniki jubileuszowej, 20 edycji, badania Pracodawcy Roku 2011 przeprowadzanego corocznie przez AIESEC Polska. Zwycięzcą okazała się firma Ernst&Young. Poznaliśmy też ranking 50 najlepszych, zdaniem studentów, pracodawców, a także najnowsze trendy na rynku pracy studentów.

Badanie Pracodawca Roku jest badaniem ankietowym przeprowadzanym przez organizację studencką AIESEC Polska od 20 lat. Studenci wybierają firmę, która w ich ocenie jest najlepszym pracodawcą na polskim rynku. „Jest trochę niespodzianek i zmian” – stwierdziła Natalia Koper, koordynator badania Pracodawca Roku 2011, prezentując wyniki rankingu:

1. Ernst & Young

2. PwC (zanotował spadek z pierwszego miejsca na drugie)

3. Google (utrzymał swoją pozycję)

4. Deloitte (awans o jedno oczko)

5. Mars Polska (spadek z 4 miejsca)

6. Nestle (awans z 7 miejsca)

7. KPMG (awans z 8 miejsca)

8. PG (awans o 5 miejsc)

9. ING (spadek z 6 miejsca)

10. PKO Bank Polski (awans z 16 miejsca na 10)

Jak wynika z badania, zdecydowanie najpopularniejszym źródłem wiedzy o pracodawcach jest dla młodych ludzi internet. Dla wiielu studentów  ważne są także opinie znajomych, którzy zatrudnieni są  w poszczególnych firmach.

Badani studenci deklarowali chęć podjęcia pracy głównie w branżach związanych z finansami (pierwsze 3 wymienione). Blisko ¼ badanych wskazywała także na zainteresowanie reklamą lub public relations. Preferencje odnośnie branży przekładają się na ocenę atrakcyjności działów w firmie – najwyższe oceny atrakcyjności uzyskały działy finansów i księgowości. Jako drugie w kolejności wymienione zostały stanowiska kierownicze, co odzwierciedla aspiracje studentów, natomiast na dwóch kolejnych miejscach wskazano działy marketingu oraz promocji i public relations.

Analizując czynniki wyboru pracy, warto zauważyć, że na pierwszym miejscu studenci wskazywali zarobki, a kolejne trzy zajęły czynniki społeczne (dobra atmosfera i satysfakcja z pracy oraz szacunek dla życia prywatnego). Na kolejnych miejscach uplasowały się czynniki związane z rozwojem zawodowym (awansami i szkoleniami).

Co ciekawe, opinie na temat rynku pracy są negatywne – w oczach studentów absolwenci wyższych uczelni nie są należycie przygotowani do wejścia na rynek pracy, a zarobki oferowane przez potencjalnych pracodawców nie są wystarczające. Ponad ¾ badanych nie odrzuca założenia własnej firmy, przy czym jest to działanie odsunięte w czasie (dla wielu osób konieczne jest uprzednie zdobycie doświadczenia zawodowego). 8 proc. badanych jest natomiast zdecydowana na założenie firmy po zakończeniu studiów, a 4 proc. już posiada własną firmę.

Wysokość pierwszego wynagrodzenia w blisko połowie wskazań mieści się w przedziale 2000-2999 PLN. Po roku pracy oczekiwania studentów przesuwają się w kierunku przedziału 3000-3999 PLN, a średnia rośnie o 1200 PLN. Analizując natomiast oczekiwania płacowe, pozwalające na życie na odpowiednim poziomie, widać ich duże zróżnicowanie – najwięcej jest wskazań w szerokim przedziale 3000 – 6000 PLN, przy średniej bliskiej 6500 PLN.

Trzy czwarte studentów posiada doświadczenie zawodowe związane ze swoimi zainteresowaniami bądź planami zawodowymi. Jednak tylko 1/3 spośród pracujących studentów chciałaby kontynuować obecnie wykonywaną pracę po skończeniu studiów. Większość z nich jest zatrudniona na umowę zlecenie/ o dzieło. Badani przy wyborze pracy kierowali się w największym stopniu atmosferą w miejscu pracy, dobrym traktowaniem przez pracodawcę oraz wynagrodzeniem. Aż 70 proc. studentów przyznaje, że działalność w organizacjach studenckich w istotny sposób zwiększa szanse na zdobycie wymarzonej pracy.  Mężczyźni są na ogół bardziej sceptyczni wobec tego poglądu.

Rozdanie nagród oraz prezentację wyników badania Pracodawca Roku 2011 poprzedziła część merytoryczna, której tematem przewodnim było zarządzanie talentami. Goście wzięli też udział w panelu dyskusyjnym „Złota rybka w sieci, efektywne strategie rekrutacji młodych ludzi.” Przedstawiciele firm: Danone, PG, EBI, Ernst&Young oraz pracuj.pl zaprezentowali swoje opinie na temat tego, co tak naprawdę oznacza dla nich talent oraz jakie są ich metody na pozyskiwanie „perełek” na rynku pracy. (es)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin