Top 7 kampanii społecznych Agaty Kwiatkowskiej

dodano: 
18.12.2013
komentarzy: 
0

Kampanie społeczne zapadają nam w pamięć w dwóch przypadkach: pierwszym - kiedy są doceniane i wszyscy się nad nimi rozpływają, drugim - kiedy wszyscy się bulwersują i przekrzykują w krytyce. Ważne, żeby się do którejś kategorii załapać, bo pozostanie w próżni pomiędzy to tak jakby w ogóle nasza kampania nigdy nie powstała.

Robiąc mój subiektywny ranking top7 2013, postanowiłam się skupić wyłącznie na projektach, które uważam za dobre, czyli znajdujących się w pierwszej z wymienionych przeze mnie kategorii. Nie było to łatwe, ponieważ większa część polskich kampanii, które w tym roku przebiły się do publicznej debaty zawdzięcza to fali krytyki pod ich adresem – ale to już temat na zupełnie inny tekst.

My favourite in 2013

    1. #girlwithabook

      Międzynarodowa kampania „Dziewczynka z książką” to walka o dostęp do edukacji dla kobiet.

      Kobiety z całego świata fotografują się z karteczką „I stand with Malala”, by wyrazić poparcie dla dążeń pakistańskiej aktywistki Malali Yousafzai. Malala to szesnastolatka z Pakistanu, która zamieszkiwała Dolinę Swat położoną przy granicy z Afganistanem (teren zajęty przez Talibów). Ich wkroczenie poskutkowało zamknięciem szkół i odcięciem od informacji. Dziewczęta miały być zupełnie pozbawione dostępu do edukacji. Młodziutka Malala zaczęła pisać bloga dla BBC Urdu.  Przede wszystkim o trudnej sytuacji kobiet, o zamknięciu szkół, o lęku który czuje w związku z zaistniałą sytuacją. Międzynarodowe media nagłośniły jej sprzeciw wobec Talibów więc stała się dla nich wrogiem i wydali na nią wyrok śmierci. Zatrzymano autobus szkolny, którym jechała do domu, wywołano ją z imienia i strzelono jej w głowę. Nastolatka ten atak przeżyła. Na leczenie przewieziono ją do Wielkiej Brytanii, gdzie jest do dziś i gdzie rozpoczęła dalszą edukację. W międzyczasie podpisała też kontrakt na książkę oraz założyła fundusz, z którego chce wspierać edukację dziewcząt.  Dziewczynka jest laureatką wielu nagród i najmłodszą kandydatką do Pokojowej Nagrody Nobla. Według danych ONZ aż 57 milionów dzieci na świecie nie ma możliwości, by zasiąść w szkolnych ławkach. Większość z tych 57 milionów stanowią dziewczęta.

       


        2.#symmetry

          Według mnie to jedna z najbardziej wzruszających i prawdziwych kampanii poświęconych tematyce starości i opieki paliatywnej.  Twoje ostatnie chwile powinny być tak samo ważne jak te pierwsze („Your last moments should mean as much as your first”). „Symetria” to kampania, która w piękny sposób pokazuje, że pierwszy pocałunek, dotyk, krok jest tak samo ważny jak ostatni i zasługuje na takie same zainteresowanie.  Autorem koncepcji kreatywnej jest agencja DLKW Lowe na zlecenie brytyjskiej sieci hospicjów domowych Marie Curie Cancer Care.

            3. #stashthecash

              Prowokacja międzynarodowej organizacji ONE, strona przypomina swoją identyfikacją wizualną internetowe kasyno: „Handlujesz narkotykami, bronią czy może kobietami? – to miejsce dla Ciebie”

              Dopiero kiedy odwiedzający próbuje „załadować” którąś z zakładek dowiaduje się, że strona jest fikcyjna. Jednocześnie pojawia się komunikat, że takie strony wkrótce mogą stać się legalne, ponieważ liczba podejrzanych firm - działających legalnie - które czerpią  dochody z nielegalnych źródeł wciąż rośnie. Są one wykorzystywane do okradania krajów rozwijających się  ze środków, które mogłyby służyć na wyciąganie ich ludności ze skrajnego ubóstwa.

              Według mnie ważny temat dający do myślenia połączony z kontrowersyjną przewrotnością. Dla celów adwokacyjnych kampanii zbierane są statystyki odwiedzin strony i internautów, którzy próbują otworzyć zakładki, a tym samym potencjalnych chętnych do skorzystania z fikcyjnej usługi.

                4. #hopesoap

                  Mycie rąk musi stać się rutyną - tylko to jest w stanie uchronić dzieci z RPA przed śmiertelnymi chorobami.

                  Dla mnie jest to przykład świetnej kampanii „simply the best” . Zrealizowana przez Światową Organizację Zdrowia, ma na celu nakłonienie dzieci do regularnego mycia rąk. Mydło jest bowiem jednym z najskuteczniejszych środków w walce z plagami dziesiątkującymi najmłodszych mieszkańców Afryki. Jest ono niezbędnym środkiem, zapobiegającym takim chorobom jak dur brzuszny, biegunka, a nawet zapalenie płuc czy cholera. W tej kampanii nie chodzi o spoty czy dobre hasła, ale o konkretne działanie. WHO rozdaje dzieciom mydło, w środku którego ukryte są zabawki. Dzieci z chęcią myją ręce, aby zdobyć nagrodę.

                  Na naszym podwórku najbardziej utkwiły mi w głowie 3 kampanie.

                    5. #raktosieleczy

                      „Przebadaj śmiało ciało, by działać chciało” czy „Przebadaj śmiało ciało, by nie przegrało”, Jarosław Boberek jako król Julian w popularnej animacji „Madagaskar” namawia do badań profilaktycznych.

                      W trzech pozostałych spotach  słyszymy Jerzego Stuhra, Cezarego Pazurę oraz Stanisława Mikulskiego, parafrazujących znane cytaty z filmów, w których występowali.

                      Chłopaki nie płaczą

                      Seksmisja

                      Stawka większa niż życie

                      To prosta, nieprzekombinowana kampania idealnie trafiająca formą do grupy docelowej. Warto też podkreślić jej wielopokoleniowy charakter, twórcom w jednej kampanii udało się stworzyć projekt czytelny dla wnuka, ojca i dziadka.  Spoty są tylko jednym z elementów całej akcji. Tysiące bezpłatnych porad medycznych, setki badań mammograficznych, koncerty charytatywne i recitale, wydanie poradnika zdrowotnego, darmowa aplikacja na smartfona ucząca, jak wykonywać samobadanie piersi oraz wielki sukces biegu charytatywnego „Przegonić raka” – to efekty 8-miesięcznej kampanii społecznej „Rak. To się leczy!”. Organizatorem kampanii jest Fundacja Rosa, której merytorycznego wsparcia udzieliły: Polska Koalicja Organizacji Pacjentów Onkologicznych, Polskie Towarzystwo Onkologiczne oraz Towarzystwo Chirurgów Polskich.

                      Latem do panów dołączyły m.in. Kayah, Dorota Stalińska, Małgorzata Kożuchowska, Maja Ostaszewska i Katarzyna Grochola. Hasła nawiązujące do cytatów z „Seksmisji", serialu „Rodzinka.pl” i utworu „Supermenka” towarzyszą drugiej, kobiecej odsłonie kampanii „Rak. To się leczy!”

                        6. #homofobiaszkodzi

                          Mężczyzna w kwiecie wieku, ojciec rodziny, pnący się po szczeblach kariery pracownik. Ten idealny obraz burzy jego niepohamowana nienawiść do homoseksualistów. Prześladują go, nękają, śledzą. Fobia niszczy mu życie. A wszystko to jako trailer filmu sensacyjnego o człowieku żyjącym w zagrożeniu i napięciu, które doprowadza go do katastrofy. Tyle, że prześladowca i prześladowany to ta sama osoba.

                          Reklama skierowana przeciw homofobii, wyprodukowana została przez niezależną grupę artystyczną La Camera Independent przy wsparciu Ambasady Kanady w Polsce i Kampanii Przeciw Homofobii.

                            7. #comeandcomplain

                              …czyli przyjedź do Polski i ponarzekaj. Polska – kraj wiecznych malkontentów bez sukcesów? Nie do końca. Pomysł chłopaków z Blacklamy jest błyskotliwy, dowcipny i wybijający się na tle tworzonych na jedno kopyto, nudnych kampanii promujących miasta, regiony czy kraje. Zrobili unikalną kampanię lustrzaną. Działającą na zasadzie dwustronnego, powiększającego lusterka. Świat czyta z niej obraz rzeczywisty – ani powiększony, ani pomniejszony - odbierając Polaków jako, skromnych, dowcipnych z dużym dystansem do siebie Europejczyków. Taka optyka pozwala na łatwe wychwycenie właściwej informacji wypowiadanej w spocie przez lektorkę, czego dowodem jest pozytywny międzynarodowy feedback (The Telegraph, Financial Times, portal PR Daily, Financial Times).  Druga strona lustra, ta powiększająca, to my sami, Polacy. Niedoceniający narodowego dorobku, wiecznie niezadowoleni i niedowartościowani, z kompleksami wobec reszty świata. Come and complain przychodzi nam tu z pomocą ucząc jak bardzo błądzimy nie doceniając własnego dorobku.

                              Cieszy mnie fakt, że w Polsce z roku na rok coraz więcej ludzi z różnych sektorów angażuje się w pracę nad kampaniami społecznymi. Często po godzinach normalnej pracy i non profit.  Powstają interdyscyplinarne zespoły, w których swoje miejsce odnajdują zarówno małe jak i duże agencje reklamowe, spece od PR  i marketingu, brand menedżerowie jako partnerzy, a nie jak to się utarło sponsorzy czy zleceniodawcy i co najważniejsze to wszystko spinają organizacje pozarządowe. Do kampanii społecznych podchodzi się w Polsce coraz ambitniej. Ta jeszcze kilka lat temu mało komu znana dziedzina marketingu dziś stała się prestiżowa i pożądana.

                              Ze względu na swoją wrodzoną skromność o swoich kampaniach nie piszę:)

                              Agata Kwiatkowska, Project Director z Social AIDS Committee

                              komentarzy:
                              0
                              Graficzne pułapki CAPTCHA
                              Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
                              X

                              Zamów newsletter

                               

                              Akceptuję regulamin