Trendy polskiego PR-u

dodano: 
31.08.2006
komentarzy: 
0

W magazynie Media i Marketing znajdujemy artykuł na temat polskiej branży public relations. Coraz bardziej zaznacza się w Polsce obecność międzynarodowych sieci PR, co jest wynikiem m. in. wejścia do UE oraz zwiększenia wydatków na public relations przez koncerny działające w naszym kraju. Polskim agencjom przystąpienie do sieci daje możliwość nie tylko pozyskania nowych klientów, ale także zdobycia know-how i wprowadzenia nowych usług.
Drugim trendem, na który zwraca się uwagę w artykule jest zwiększanie się stawek agencyjnych, które zrównały się obecnie ze stawkami na rynku niemieckim. Jak wynika z danych ZFPR, retain fee wynosi na polskim rynku średnio 5-6 tysięcy euro. Jak czytamy, godzinowa stawka accounta to ok. 60-80 euro, a account directora nawet 200 euro. ZFPR szacuje przychody całej branży w 2005 roku na ok. 250 mln złotych. Antoni Mielniczuk z Pleonu uważa, że potencjał polskiego rynku public relations to ok. miliard złotych.
Kolejną tendencją jest profesjonalizacja usług PR. Jak podkreśla Katarzyna Przewuska, dyrektor zarządzająca Sensors, obecnie „agencja oceniana jest przez pryzmat know-how, jej produktów, doświadczenia zespołu”. Ryszard Solski z agencji Sigma dodaje, że „polepszyły się także standardy pracy z klientami. Bardzo rzadko zdarzają się nierealistyczne oczekiwania, istnieje lepsze zrozumienie działań PR, a przede wszystkim klienci czują, że PR jest im potrzebny, mimo że efekty, które przynosi, nie są uzyskiwane natychmiast”.
Specjaliści z branży przewidują dalszą konsolidację rynku oraz pojawianie się coraz bardziej wyspecjalizowanych agencji. Na to, aby polskie firmy PR-owskie zaczęły rozwijać swoją działalność, poza granicami trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

Źródło:

Media i Marketing, Bliżej świata, 30.08.06, s. 1
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin