Uniwersytet Warszawski prześwietla odbiorców mediów

dodano: 
06.11.2017
komentarzy: 
0

Pod koniec października otwarto Centrum Analiz Medialnych na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Naukowcy będą mogli dzięki niemu sprawdzać, jak reagujemy na odbiór różnego rodzaju treści medialnych. Nie chodzi jednak o proste ankiety – CAM pozwala między innymi na śledzenie ruchu gałek ocznych, aktywności fal mózgowych i innych danych biometrycznych.

Do dyspozycji badaczy oddano system iMotions, który dotychczas wykorzystywały jedynie największe uczelnie świata (MIT, Uniwersytet Stanforda, Harvarda). Służy on do monitorowania i analizowania fizjologicznych reakcji na audiowizualne przekazy medialne. Jak informuje Uniwersytet Warszawski, system ten pozwala na integrowanie róznych pomiarów na jednej osi czasu w tym samym środowisku programistycznym. Jak dotąd nie zestawiano tych danych w czasie rzeczywistym.

Do czego będzie można wykorzystać CAM? Naukowcy skorzystają m.in. z rozwiązań służących do monitorowania ruchów mięśni twarzy i odczytywania podstawowych emocji badanego. Sprzęt dostępny w Centrum pozwoli też na sprawdzanie impulsów elektrycznych skóry oraz serca i innych mięśni ludzkiego ciała. Do dyspozycji badaczy został również oddany elektroencefalograf, który daje możliwość nieinwazyjnego badania bioelektrycznych czynności mózgu.

W CAM znalazła się też tzw. arena VR, w której znalazły się gogle do wirtualnej rzeczywistości (Oculus Rift, HTC Vive, Playstation VR) zintegrowane z narzędziami pozwalającymi na badanie ruchu gałek ocznych. Ponadto, w Centrum powstały sale grywalizacyjne wyposażone w konsole Playstation 4 i XBOX One S, w których naukowcy będą mogli badać zachowanie człowieka podczas grania.

„Badania biometryczne to przyszłość analiz medioznawczych i dlatego chcemy je eksplorować” – mówi prof. Janusz Adamowski, dziekan WDIiB UW. „Ta infrastruktura pozwoli nam na skuteczną komercjalizację badań, ponieważ w tym kształcie możemy zaproponować badania innowacyjne, spełniające wymogi nowoczesnych technologii” – dodaje prof. Adamowski.

Jak informuje Uniwersytet, CAM nawiązało już współpracę z kilkoma podmiotami komercyjnymi, które chcą wspólnie z naukowcami doskonalić swoje produkty i budować standardy badawcze i rozwojowe dla tej dynamicznie rosnącej branży.

Nowo otwarte Centrum rozszerza infrastrukturę istniejącego od 2013 roku Laboratorium Badań Medioznawczych. Szczegółowe informacje na temat Centrum Analiz Medialnych dostępne są na stronie projektu. (mp)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin