Uwierz w ducha... organizacji

dodano: 
17.11.2014
komentarzy: 
0

Czy można wykreować wizerunek wewnętrzny? Brzmi to niedorzecznie, bo przecież wizerunek to z zasady coś, co możemy dostrzec gołym okiem. Obejrzeć bądź przeczytać. Jednak to, jak wygląda firma od wewnątrz, może mieć znaczenie dużo większe niż niektórym się wydaje. W końcu budowa nawet najdoskonalszych i najciekawszych dla oka dzieł architektury nie zaczynała się od fasady. To, co jest widoczne dla oka z zewnątrz, wynika z charakteru konstrukcji.

 

„Jeśli twoja organizacja ma odnosić sukcesy, musi posiadać silną duszę – z rdzeniem zawierającym wartości obecnych zatrudnionych” - pisze we wstępie swojej książki „Writing and Editing the International Publication“ Ron Shewchuk. Trudno się z nim nie zgodzić. Oczekiwania pracowników się zmieniają, a ich wymiana jest kosztowniejsza niż utrzymanie aktualnych. Dlatego też stworzenie harmonii na linii pracownik – pracodawca to punkt wyjścia, który niesie ze sobą wiele dobrego.

Zaufanie zamiast sekretów

Firmy, które potrafią zdobyć zaufanie pracowników, same stają się wygranymi. Zadowolony pracownik powinien być traktowany jako ważne ogniwo w kształtowaniu zewnętrznego wizerunku firmy. Zresztą do korporacji z opinią tej „z ludzką twarzą” specjaliści będą lgnąć. W przeciwieństwie do tej, o której wiadomo, że tylko wysysa, nie oferując chociażby tak poszukiwanego dzisiaj przez wszystkich rozwoju zawodowego. Finalnie do takiej firmy będą przychodzić pracować głównie desperaci, a to dla organizacji scenariusz nieszczególny.

Komunikacja wewnętrzna to niesłychanie ważne ogniwo w relacji miedzy pracownikiem a pracodawcą. Zwłaszcza, że pracownicy nie przepadają za hierarchicznymi układami. Chcą być traktowani jako partnerzy biznesowi, z których opinią liczą się niezależnie od zajmowanego stanowiska. Dlatego organizacja nie powinna mieć sekretów przed swoimi pracownikami. Powinna za to położyć nacisk na budowanie zaufania i wzmacnianie komunikacji. To sztuka podejmować  dobre, wartościowe decyzje zarządzając firmą. Nie można jednak zapominać o efektywnym przekazaniu tych zmian i wartości swoim pracownikom. Dobrej reputacji nie zbuduje się, nie informując pracowników o słusznych posunięciach wewnątrz organizacji. Warto też pamiętać, że budowę rzetelnego systemu przepływu informacji w firmie najlepiej zacząć w momencie wizerunkowej hossy, a nie w momencie, kiedy kryzys rozkłada firmę na łopatki.

Wspólnota i współuczestnictwo

Praca to także społeczność, a dobre medium stworzone do komunikacji wewnętrznej to najlepszy sposób na jej budowanie. Należy przy tym pamiętać, że synonimem tego rodzaju komunikacji jest jej dwustronny charakter. Spełniając powyższy warunek, uda się uniknąć stereotypowego, nudnego, propagandowego medium firmowego, czyli tzw. „tuby zarządu”. Trzeba postawić na wspólnotę, która w efekcie będzie ważnym argunentem w kwestii wiarygodności wewnątrzfirmowego nośnika informacji.

Wewnętrzne medium ma pełnić rolę symbolu, który daje ludziom poczucie wspólnoty i współuczestnictwa. Powinno być miejscem, gdzie może zabrzmieć głos pracowników, jak i pracodawców, bez zagłuszania którejkolwiek ze stron. Istotne jest także dopasowanie sposobu komunikacji do specyficznych potrzeb firmy oraz jej pracowników. Branża custom publishing oferuje dzisiaj całą gamę narzędzi komunikacyjnych. Począwszy od druku, poprzez platformy czytelnicze na dedykowanych aplikacjach kończąc. Każde z tych narzędzi ma oczywiście inną charakterystykę, ale i każde z nich może stanowić doskonałe wsparcie w budowaniu ducha organizacji.

Łukasz Lembas, IKROPKA

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin